Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Nuon Retail B.V. en N.V. NUON, waarin de volgende beeldtekst staat: “Het klimaat verandert. Oorzaak: vooral de wereldwijde uitstoot van CO2. Gevolg: opnieuw strijd tegen het water. Samen kunnen wij er iets aan doen. Wij. En u. Kijk op www.nuon.nl voor het NUON CO2-Reductieplan. Nuon”. |
De klacht Het is niet wetenschappelijk bewezen dat de uitstoot van CO2 ons klimaat verwarmt. Het is evenmin wetenschappelijk bewezen dat een reductie van de uitstoot het stijgende water tegen zal houden. De boodschap van adverteerder is dus in strijd met de waarheid en appelleert aan gevoelens van angst. Het in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen tonen van beelden van de verschrikkelijke watersnoodramp, overschrijdt de normen van goede smaak en fatsoen en vormt een gevaar voor de geestelijke gezondheid van sommige mensen. |
Het verweer Als energiebedrijf erkent adverteerder dat de klimaatverandering op gespannen voet staat met de stijgende vraag naar energie. Enerzijds committeert adverteerder zich aan het leveren van een bijdrage aan de beschikbaarheid van betaalbare energie en anderzijds aan het werken aan vermindering van de CO2-uitstoot. Adverteerder streeft naar een zo duurzaam mogelijke energievoorziening. De thans algemeen aanvaarde opvatting is dat recente klimaatverandering onder meer wordt veroorzaakt door de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen door de mens en dat dit zal leiden tot verdere opwarming van de aarde. Dit wordt onderkend door het gezaghebbende klimaatpanel van de Verenigde Naties, het IPCC en onder meer de Koninklijke Meteorologisch Instituut en het Ministerie van VROM. Door de huidige klimaatverandering is de strijd tegen het water in Nederland opnieuw actueel geworden. De boodschap van de uiting is er één van samenhorigheid en actie: samen kunnen we ons steentje bijdrage aan het verminderen en beperken van CO2-uitstoot. De kijker wordt in de uiting verwezen naar de website van adverteerder waarop men meer te weten kan komen over de activiteiten die adverteerder onderneemt op het gebied van CO2-vermindering en de manier waarop men zelf ook een steentje kan bijdrage De boodschap van de uiting is dat we samen iets aan klimaatverandering kunnen doen en de wateroverlast die daarvan het gevolg is. Het standpunt dat een reductie van CO2-uitstoot het stijgende water zal tegenhouden, wordt door adverteerder niet ingenomen. |
|
De mondelinge behandelingAdverteerder licht zijn standpunt nader toe. |
Het oordeel van de Commissie In de uiting wordt gezegd dat het klimaat verandert door vooral de wereldwijde uitstoot van CO2, met als gevolg dat opnieuw strijd tegen het water moet worden geleverd en wordt gezegd: “samen kunnen wij er iets aan doen”. De stelling dat een reductie van CO2-uitstoot het stijgende water zal tegenhouden, wordt niet in de uiting ingenomen. Gezegd wordt dat strijd tegen het water – hetgeen wordt geïllustreerd met voorvallen van wateroverlast – een gevolg is van klimaatverandering. Uit de uiting kan geconcludeerd worden dat wij samen door een reductie van CO2 iets kunnen doen aan klimaatverandering en de wateroverlast die daarvan het gevolg is, hetgeen gelet op het voorgaande aannemelijk is. In de uiting is gebruik gemaakt van beelden van onder andere voorvallen van wateroverlast en van de watersnoodramp van 1953. Aangezien deze beelden passen in de context van de reclameboodschap die als zodanig de toets der kritiek kan doorstaan, terwijl daarin bijvoorbeeld geen dode mensen of dieren worden getoond, zijn de grenzen van hetgeen de goede smaak, het fatsoen en de volksgezondheid eisen naar het oordeel van de Commissie niet overschreden. Ook kan niet worden geoordeeld dat de uiting appelleert aan gevoelens van angst om het product Nuon-energie te (ver)kopen. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |