a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/1504/07.0454

Datum:

27-11-2007

Uitspraak:

bevestiging aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een folder van Mega Ceramics, die is bevestigd aan tuinmeubels van adverteerder en waarin onder meer staat: “Ecologische verantwoorde en legale houtkap van tropisch hardhout”, “Het daarbij behorende officiële Certificate of Forest Product Legality, wat de Indonesische overheid van het departement Kehutanan als bewijs voor legale houtkap verstrekt ligt ter inzage bij Mega Ceramics”, “volstrekt legale houtkap, onder toezicht van de Indonesische overheid” en “Er wordt zeer selectief gekapt. De selectie van bomen die gekapt mogen worden is ecologisch verantwoord. Hierdoor wordt het complexe ecosysteem van het tropisch regenwoud niet verstoord. Nieuwe aanplant na kap.”

De klacht

In de uiting wordt gerefereerd aan milieuaspecten verbonden aan de productie van hout van het bewuste tuinmeubel, zodat sprake is van een milieuclaim. Het hout is op geen enkele manier gegarandeerd legaal of duurzaam gekapt. Door illegale houtkap is tussen 1997 en 2000 23 % van het staatsbosbouw-areaal verloren gegaan. De meeste illegale houtkap wordt gepleegd door professionele organisaties. Dit zijn bedrijven, overheidsambtenaren op districtsniveau, politici, het leger en dorpshoofden. Er is een enorme vraag naar teak. De meeste houthandelaren kopen ‘legaal’ gekapt hout dat is vermengd met illegaal hout. Op dit moment ontbreekt onafhankelijke controle.
Het ‘Certificate’ is een specimen en heeft geen betrekking op het product dat in de winkel staat. Bovendien bestaat er geen Kehutanan provincie, maar dit is een slechte vertaling van ‘bosrijke provincies’.
Gelet op het vorenstaande acht klager de uiting in strijd met de artikelen 2, 3 en 7 van de Milieu Reclame Code (MRC). De milieuclaims zijn misleidend en niet aantoonbaar juist en bevatten misleidende afbeeldingen.

Het verweer

Adverteerder is met de verkoop van de onderhavige producten in 2005 gestopt. Het betreft kennelijk nog niet verkochte voorraad. De tuincentra waaraan adverteerder deze producten tot in 2005 heeft verkocht, gebruiken een oude folder met misleidende informatie. Adverteerder heeft daarop geen enkele invloed en had daar geen weet van.

De mondelinge behandeling

Toelichting van klager

Milieudefensie doet sedert 3 jaar onderzoek naar tuinmeubels. Folders die in strijd met de MRC zijn, worden nog steeds gebruikt en de uitspraken van de Commissie worden dus niet voldoende nageleefd. De betrokken bedrijven hebben zich onvoldoende ingespannen om deze folders uit de winkels te krijgen. In twee van de zeven door klager bezochte Intratuin vestigingen trof klager in 2007 de bestreden folder aan. In het onderzoek van 2006 zijn in deze vestigingen geen meubels van adverteerder aangetroffen.

Toelichting van adverteerder

Adverteerder is het met klager eens dat de claims in de folder onjuist en misleidend zijn. Het gaat echter om oude voorraad en hij kan er niet bij gaan staan. Desgevraagd lichtte adverteerder toe dat destijds aan het hoofdkantoor van Intratuin is gevraagd of men de folders wilde verwijderen.

Het oordeel van de Commissie (24 september 2007)

Klager heeft onweersproken gesteld dat de bestreden folder in 2007 in twee van de zeven Intratuin vestigingen werd aangetroffen. Adverteerder heeft erkend dat de folder misleidend is.

Gelet op hetgeen klager terzake gemotiveerd heeft gesteld, acht de Commissie onder meer de claims: “Ecologische verantwoorde en legale houtkap van tropisch hardhout”, “volstrekt legale houtkap, onder toezicht van de Indonesische overheid” en “Er wordt zeer selectief gekapt.
De selectie van bomen die gekapt mogen worden is ecologisch verantwoord. Hierdoor wordt het complexe ecosysteem van het tropisch regenwoud niet verstoord. Nieuwe aanplant na kap”, in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC.
Het “officiële Certificate of Forest Product Legality” is in strijd met artikel 7 MRC.

Uitgangspunt is dat adverteerder verantwoordelijk moet worden gehouden voor door hem ter beschikking gesteld promotiemateriaal/productinformatie. De Commissie acht aannemelijk dat adverteerder pogingen heeft gedaan de uit 2005 daterende uitingen te doen vervangen, maar dat neemt niet weg dat, naar onweersproken is gebleven, de oude uiting, nadat deze in 2006 niet meer is aangetroffen, in 2007 opnieuw is aangetroffen in twee van de zeven winkels van Intratuin.

De beslissing


Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2, 3 en 7 van de Milieu Reclame Code. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

MRC art. 2

MRC art. 3

MRC art. 7

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

Mega Ceramics kan zich niet vinden in het oordeel van de Commissie dat zij verantwoordelijk zou zijn voor folders, aangetroffen in gesloten verpakkingen bij (zeer beperkte) oude voorraden houten tuinmeubelen bij klanten van Mega Ceramics. Zoals in januari 2005 schriftelijk aan de Stichting Reclame Code is meegedeeld, is Mega Ceramics destijds direct gestopt met het verspreiden van misleidende reclame. Mega Ceramics heeft klanten, waaronder het hoofdkantoor van Intratuinen, gevraagd eventuele nog niet door Mega Ceramics verwijderde brochures alsnog te verwijderen uit de verpakking. Blijkbaar is dit grotendeels gebeurd, gegeven het feit dat Milieudefensie in 2006 geen brochures heeft aangetroffen.
In 2007, twee jaar later, is Milieudefensie op twee plaatsen weer brochures tegengekomen. Dit kan niet anders dan oude voorraad betreffen die de klant van Mega Ceramics in de winkel heeft gezet zonder stil te staan bij de mogelijkheid dat in de verpakking nog een misleidende brochure zou kunnen zitten.
Mega Ceramics is van mening dat zij niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor het tevoorschijn komen van oude voorraden bij klanten waarbij mogelijk nog een misleidende brochure is verpakt.

Het antwoord in appel

Mega Ceramics dient zich serieus in te zetten om misleidende informatie op de winkelvloer te voorkomen en oude informatie te verwijderen. De communicatie ter zake tussen Mega Ceramics en het hoofdkantoor van Intratuinen is blijkbaar niet afdoende geweest; Milieudefensie vond het misleidende reclamemateriaal nog in 2 van de 7 onderzochte filialen, terwijl Intratuinen op dat moment 59 filialen had.
Met een relatief kleine inspanning had Mega Ceramics kunnen voorkomen dat nog misleidende reclame werd aangetroffen, bijvoorbeeld door het sturen van een brief aan alle klanten/filialen met vervangend reclamemateriaal en een antwoordformulier om materiaal terug te sturen, gevolgd door nabellen. Mega Ceramics heeft niet aangetoond dat zij dit soort stappen heeft ondernomen.

De repliek

Mega Ceramics heeft zich serieus ingezet om de oude informatie te verwijderen. Destijds is onmiddellijk actie ondernomen; er is telefonisch contact opgenomen met het hoofdkantoor van Intratuinen. Mega Ceramics heeft aan Intratuinen de garantie gegeven dat zij geen misleidende reclame zou toevoegen aan haar houten tuinmeubelen, hetgeen blijkt uit een brief van Intratuinen en de reactie daarop van Mega Ceramics, welke als bijlagen worden overgelegd.

De mondelinge behandeling

Drs. Van As licht het standpunt van Mega Ceramics nader toe en deelt onder meer mee dat destijds aan het hoofdkantoor van Intratuinen is verzocht om de gewraakte folder van de tuinmeubelen te verwijderen. Aan dit verzoek zou Intratuinen gevolg geven. Desgevraagd deelt Van As mee niet te weten of vervolgens door Mega Ceramics is nagegaan of de bewuste folder daadwerkelijk was verwijderd.

Het oordeel van het College

Naar Mega Ceramics heeft uiteengezet, heeft zij zich ingespannen om te voorkomen dat bij Intratuinen nog exemplaren van de gewraakte folder zouden worden aangetroffen; Mega Ceramcis heeft het hoofdkantoor van Intratuinen telefonisch verzocht te bewerkstelligen dat de bewuste folder uit de verpakking van de desbetreffende tuinmeubelen zou worden verwijderd. Echter, niet is gebleken dat Mega Ceramics vervolgens heeft geverifieerd of aan dit verzoek gevolg was gegeven. Onder deze omstandigheden heeft Mega Ceramics zich naar het oordeel van het College onvoldoende inspanning getroost om te zorgen dat geen misleidende reclame meer zou worden gemaakt en acht het College Mega Ceramics verantwoordelijk voor de gewraakte folder, zoals die in 2007 in twee vestigingen van Intratuinen is aangetroffen.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken