Omschrijving:
Het betreft een advertentie en een uiting op de website www.solidaridad.nl waarin onder andere staat: “’n spijkerhard verhaal over jeans”, “(..) dat een kilo reguliere katoen een halve kilo giftige bestrijdingsmiddelen kost” en “De afgelopen vijf jaar zo’n 40.000 katoenboeren zelfmoord hebben gepleegd. Vaak door het drinken van de bestrijdingsmiddelen die ze niet meer konden betalen”. |
De klacht Omdat bij de tekst een “bloedige jeans” is afgebeeld waar bloed uit druipt, vindt klager de uitingen in strijd met de goede smaak en het fatsoen. Voorts is klager van mening dat de uitingen in strijd zijn met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer Adverteerder is een maatschappelijke organisatie die is gericht op het stimuleren van duurzame productie, dat wil zeggen dat producten gemaakt worden met respect voor mens en milieu. In de uitingen staat dat een kilo reguliere katoen een halve kilo giftige bestrijdingsmiddelen kost en niet dat een spijkerbroek dit kost. Deze stelling is gebaseerd op de volgende bron: The sustainability of cotton, Consequences for man and environment. Kars Kooistra and Aad Termorshuizen, Biological Farming Systems, Wageningen University, Communication and Innovation Studies, Wageningen University, Science Shop Wageningen UR, April 2006, Report 223 pagina 9, 21 en 22, Van de bewuste pagina’s daarvan heeft adverteerder een kopie overgelegd. De stelling dat de afgelopen vijf jaar zo’n 40.000 katoenboeren zelfmoord hebben gepleegd, vaak door het drinken van de bestrijdingsmiddelen, is gebaseerd op een combinatie van onafhankelijke bronnen waarvan adverteerder een overzicht geeft en kopieën overlegt. Hierop zal in het oordeel worden nader ingegaan voor zover dit van belang is. |
De repliek Klager is niet overtuigd door het verweer. De gegevens die in de overgelegde bijlagen staan, zijn uit hun context gehaald, verkeerd geïnterpreteerd of niet relevant. Geen enkel zogenaamd feit is goed onderbouwd. Klager motiveert deze stellingname. Adverteerders statement “om die zieke wereldeconomie weer gezond en duurzaam te maken” is buitensporig arrogant. De groei van 240 naar 8.000 biologische boeren is niet bepaald spectaculair op een totaal van vele miljoenen boeren. |
De dupliek Er wordt inderdaad een verband gelegd tussen de zelfmoorden en de bestrijdingsmiddelen. Niet wordt echter gezegd dat het de enige oorzaak is. Voorts wordt naar de website verwezen voor nadere informatie en daar worden ook nog andere oorzaken genoemd. Wat het aantal zelfmoorden betreft: in de overgelegde bijlagen worden op twee plaatsen de 40.000 zelfmoorden genoemd. Deze aantallen gaan over India in totaal en betreffen specifiek aan katoenboeren. Er zijn geen officiële overheidscijfers.
|
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw) voldaan. Meer specifiek is geen duidelijke informatie verstrekt. Bij de beantwoording van de vraag of het feit dat een “bloedige jeans” is afgebeeld tot het oordeel leidt dat de reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met betrekking tot de onderhavige uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. Zij overweegt daartoe dat adverteerder – in beginsel – de vrijheid heeft om als maatschappelijke organisatie zijn denkbeelden te uiten en dat de uiting geen afbeelding bevat die de Commissie als schokkend beoordeelt. De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uiting niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel. De Commissie is van oordeel dat de uiting niet van dien aard is dat het vertrouwen in reclame wordt geschaad als bedoeld in artikel 5 NRC. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting voor wat de onderdelen a en deels b betreft in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij adviseert adverteerder om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |