a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2013/00527

Datum:

06-09-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op de homepage van www.eon.nl.   

Daarin staat onder meer:

“E.ON geeft BTW

korting op uw

energieverbruik

Stap nu over en betaal in plaats van 19% slechts 6% BTW over uw energieverbruik”. Daaronder staat een button met de tekst “Meer info”.

 

De klacht

 

Deze kan als volgt worden samengevat.

 

Gesteld wordt dat men slechts 6% BTW hoeft te betalen. Achteraf blijkt dat dit alleen geldt voor de levering van energie en niet voor transport, energiebelasting e.d..

 

Klager heeft in 2012 gebruik gemaakt van de onderhavige aanbieding en in de hem toegezonden, bij de klacht overgelegde overeenkomst, is pas op pagina 6 vermeld dat het BTW-percentage van 6% alleen geldt met betrekking tot het leveringstarief. Dit had al op pagina 1 vermeld moeten worden.

Ook op de site is duidelijk sprake van 6% in plaats van 19% BTW, zonder dat vermeld is dat het aanbod alleen geldt voor de levering van energie.

 

Het verweer

 

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

 

Met betrekking tot de in de klacht genoemde “overeenkomst” merkt adverteerder op dat de Commissie niet bevoegd is hierover te oordelen. Het gaat om een contractsbevestiging, een bevestiging van het tussen klager en adverteerder tot stand gekomen contract en niet om reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Mocht de Commissie de contractsbevestiging wel als reclame aanmerken, dan is deze niet misleidend; de uiting bevat geen onjuiste of onduidelijke informatie.

 

In zijn klacht stelt klager dat hij op basis van de bij de klacht overgelegde uiting op www.eon.nl een overeenkomst is aangegaan met E.ON. Dit is niet juist. Klager is ‘koud’, dat wil zeggen op initiatief van E.ON gebeld en op basis van dat telefoongesprek is een overeenkomst tot stand gekomen.

 

Voor zover de Commissie de uiting op www.eon.nl toch wil betrekken in haar oordeel, wijst adverteerder erop dat deze niet misleidend is.

De actie betrof een korting op het leveringstarief voor energie. Deze korting is in omgerekend naar BTW, hetgeen er op neerkomt dat voor wat betreft het leveringstarief slechts 6% BTW werd betaald. De korting is verwerkt in het leveringstarief. Omdat de actie in een korte uiting als de onderhavige niet volledig kan worden uitgelegd, is een informatiebutton aangebracht. Bij een summiere uiting als “Geen 19% BTW maar 6% BTW” mag van een consument worden verwacht dat hij klikt op de button “Meer info”. De bewuste informatie bevatte een duidelijke uitleg van de actie. Adverteerder verwijst in dit verband naar de bijlagen 3 en 4 bij het verweer.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1.

Voor zover de klacht mede moet worden opgevat in die zin dat deze is gericht tegen de bij de klacht overgelegde brief van 13 april 2012 van adverteerder, overweegt de Commissie dat zij zich niet bevoegd acht daarover te oordelen. Deze brief, die aanvangt met: “Hartelijk welkom bij E.ON. Met deze brief bevestigen wij uw keuze om met E.ON een leveringsovereenkomst aan te gaan” houdt een bevestiging in van een tussen klager en adverteerder gesloten overeenkomst en is geen reclame-uiting als bedoeld in artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

2.

De Commissie acht zich wel bevoegd om te oordelen over de uiting op www.eon.nl. Daarvoor is de vraag of klager op basis van een telefoongesprek dan wel op basis van de uiting op www.eon.nl een overeenkomst met adverteerder heeft afgesloten niet van belang.  Ingevolge artikel 7 lid 1 van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep kan een ieder die van oordeel is dat reclame in strijd is met de NRC, een klacht indienen bij de Commissie.

 

3.

Met betrekking tot de uiting op de www.eon.nl overweegt de Commissie het volgende.

 

In de bestreden uiting staat:

“E.ON geeft BTW

korting op uw

energieverbruik

Stap nu over en betaal in plaats van 19% slechts 6% BTW over uw energieverbruik.

Meer info (een button)”.  

Eerst na klikken op de button “Meer info” wordt uit de tekst onder het kopje “Hoe werkt de BTW actie?” duidelijk dat de BTW korting betrekking heeft op “de leveringstarieven van de duurzaam opgewekt elektriciteit en gas”. Bij klikken op een tweede button “Meer info” is onder het kopje “Actievoorwaarden BTW actie” in punt 4 te lezen: “De korting is alleen van toepassing op de leveringstarieven en geldt niet voor netwerkkosten, het vastrecht en de Energiebelasting”. 

 

Door de enkele mededeling “Meer info” wordt naar het oordeel van de Commissie geen duidelijk voorbehoud gemaakt met betrekking tot het feit dat de BTW korting geen betrekking heeft op alle kosten die verband houden met het energieverbruik, maar alleen op de leveringstarieven van elektriciteit en gas en dus niet op netwerkkosten, vastrecht en Energiebelasting. De gemiddelde consument zal de uiting zo begrijpen dat de verlaging van de BTW voor de kosten van zijn totale energielevering geldt en zich niet realiseren dat die verlaging van de BTW alleen van toepassing is op de netwerkkosten. Gelet hierop acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

4.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting op www.eon.nl in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken