De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in het maandblad Green2 waarin onder meer staat:
“Bij Land Rover nemen we onze verantwoordelijkheid als het gaat om duurzaam ondernemen. Zo hebben we ons al jaren geleden verplicht onze belasting op het milieu te reduceren. Onze werkzaamheden op dit gebied zijn verdeeld in vier hoofdgebieden.
Nieuwe technologieën
We investeren de komende jaren 1 miljard euro in nieuwe technologieën die de ecologische prestaties van onze modellen verbeteren. Zo is de baanbrekende ERAD diesel-hybride technologie binnenkort leverbaar op alle Land Rover modellen.
Duurzame productie
Sinds 2001 is het energieverbruik per geproduceerde auto met 28 gereduceerd en ons watergebruik met 13,9%. In dezelfde periode nam de afvalstroom af met 20%. Daarnaast worden onze TDV6- TDV8 motoren gebouwd in een fabriek die grotendeels op zelf opgewekte windenergie draait. (…)”
De klacht
De advertentie suggereert dat Land Rover een duurzame onderneming is die haar verantwoordelijkheid neemt als het gaat om onze planeet. De door Land Rover geproduceerde auto’s verbruiken echter veel benzine en vervuilen het milieu twee tot drie keer meer dan zuinige kleine auto’s. Het is misleidend om te suggereren dat de Land Rover auto’s een milieuvriendelijke keuze zijn. De reclame-uiting is op grond van het voorgaande in strijd met artikel 3 Code voor personenauto’s (CvP).
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
De advertentie bevat geen onjuiste of misleidende informatie. In tegenstelling tot hetgeen klaagster beweert, zegt de advertentie niets over de milieuvriendelijkheid van de Land Rover auto’s. De advertentie bevat alleen mededelingen over het bedrijf waar deze auto’s worden geproduceerd. Gelet hierop valt de advertentie niet onder de reikwijdte van artikel 3 CvP.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft zijn standpunt bij monde van mr. Van Voorst tot Voorst voornoemd doen toelichten aan de hand van pleitaantekeningen.
Het oordeel van de Commissie
a) Anders dan klaagster stelt, suggereert de advertentie niet dat de Land Rover auto’s een milieuvriendelijke keuze zijn. Voor zover in de advertentie over deze auto’s wordt gesproken, betreft het uitsluitend de mededeling dat adverteerder investeert in nieuwe technologieën om de ecologische prestaties van de auto’s te verbeteren. Gelet hierop kan naar het oordeel van de Commissie niet worden gezegd dat de Land Rover auto’s worden aangeprezen als een milieuvriendelijk product in de zin van artikel 3 CvP. Ook verder kan de hier bedoelde mededeling niet in strijd met artikel 3 CvP worden geacht.
b) Voor het overige bevat de advertentie uitsluitend informatie over de productie van de Land Rover auto’s en over de initiatieven waarbij adverteerder betrokken is op het gebied van natuurbescherming en humanitaire projecten. Naar het oordeel van de Commissie dienen deze mededelingen los te worden gezien van de auto’s. Nu voorts niet is gesteld of gebleken dat die mededelingen onjuist of misleidend zijn, kan de klacht niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.