De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin onder meer te zien is hoe een man in een restaurant een vuil bord aangereikt krijgt en dat meeneemt naar een laboratorium. In de commercial wordt onder meer gezegd: “Waarom zoeken onze Sun-experts naar lastige vlekken? Om u te bewijzen dat Sun Green Power het enige tablet is dat uitstekend schoon maakt met minder chemicaliën, minder verpakking en minder CO2-uitstoot. Sun Green Power. Voor een schoon en milieubewust resultaat.”
De klacht
De televisiecommercial is in strijd met het algemeen belang en misleidend, omdat deze suggereert dat het product goed is voor de aarde. Het product is echter vervuilend en niet duurzaam. Bovendien is het niet duurzaam om een vaatwasmachine te gebruiken. Er is voorts sprake van ongepaste beïnvloeding in de zin van artikel 14 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), omdat de grotere context van een duurzame leefwereld voor de gehele aarde wordt ingezet voor de verkoop van een product.
Het verweer
Adverteerder besteedt veel aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en is in verband daarmee steeds bezig om met bewustzijn voor het milieu producten op de markt te brengen die het milieu zo min mogelijk belasten. Bij het in de televisiecommercial aangeprezen product heeft adverteerder daarom 10 gram fosfaat vervangen door 6-7 gram MGDA, een alternatief dat minder belastend is voor het milieu terwijl de waskracht van het vaatwastablet toch is behouden. Ook wordt er minder verpakkingsmateriaal gebruikt en is er minder CO2-uitstoot in vergelijking tot andere Sun producten. Op basis daarvan mag adverteerder in de televisiecommercial zeggen dat het product een schoon en milieubewust resultaat geeft.
Van misleiding of strijd met het algemeen belang is geen sprake. Evenmin handelt adverteerder in strijd met artikel 14 NRC, nu geen sprake is van het uitbuiten van een machtspositie.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft zijn standpunt bij monde van mr. De Jongh voornoemd doen toelichten aan de hand van pleitnotities.
Het oordeel van de Commissie
Anders dan klaagster stelt, impliceren de mededelingen in de televisiecommercial niet dat het aangeprezen product duurzaam en/of in het geheel niet vervuilend is. Naar het oordeel van de Commissie claimt adverteerder in de televisiecommercial slechts dat het product door zijn specifieke samenstelling minder belastend is voor het milieu. Adverteerder heeft ter onderbouwing van deze claim aangevoerd dat bij het aangeprezen product 10 gram fosfaat is vervangen door 6-7 gram MGDA, dat minder belastend zou zijn voor het milieu. Ook wordt er volgens adverteerder, zoals in de televisiecommercial wordt gezegd, voor het product minder verpakkingsmateriaal gebruikt en veroorzaakt het product minder CO2-uitstoot. Gelet op het vorenstaande en nu klaagster de stellingen van adverteerder niet heeft betwist, mag adverteerder Sun Green Power aanprijzen als een product dat zorgt voor een schoon en milieubewust resultaat. Van misleiding of strijd met het algemeen belang is blijkens het voorgaande geen sprake. Evenmin kan de reclame als agressief in de zin van artikel 14 NRC worden beschouwd. De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.