De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website van Albert Heijn, voor zover daarop staat:
“Gusta Fiber kom roze”
[…]
“Deze bamboe kom is stevig, mooi, licht van gewicht en gemaakt met natuurlijk materiaal.
– Ideaal voor feestjes, tuin en bbq
– Kan in de vaatwasser tot 65 graden
– Gemaakt van duurzaam materiaal
– Bamboe vezels”
De klacht
Er wordt gesuggereerd dat het servies volledig uit bamboe zou bestaan, het is echter gemaakt van melamine met bamboevezels. Er zijn schalen die volgens klaagster geheel uit bamboe bestaan (bijvoorbeeld: Gusta Bamboe saladeschaal 24 cm), maar de Gusta Fiber serie bestaat uit een mengsel van bamboe en melamine. Bij de borden uit deze serie is de categorie zelfs in de URL te zien: melamine borden (https://ah.nl/producten/koken-tafelen-non-food/feestje-gelegenheid/feestje-servies/melamine-borden).
Het verweer
In de productomschrijving van de Gusta Fiber kom en mok wordt verwezen naar respectievelijk een bamboe kom en bamboe beker waarbij wordt aangegeven dat het product gemaakt is van duurzaam materiaal en bamboevezels. Door het gebruik van de term “bamboevezels” heeft adverteerder duidelijk willen maken dat het product bamboevezels bevat en heeft zij nooit willen suggereren dat het product volledig van bamboe gemaakt zou zijn. Volgens adverteerder is het technisch niet mogelijk om producten voor 100% uit bamboe te vervaardigen. De bamboe saladeschaal waar klaagster naar verwijst is ook niet voor 100% uit bamboe vervaardigd.
Op het moment dat bamboe is gebruikt bij de vervaardiging van een servies, is het in de markt gebruikelijk om te spreken over bamboeservies. Doorgaans volgt uit de specificatie dat sprake is van een mengsel. Adverteerder is het met klaagster eens dat er duidelijker gespecificeerd had kunnen worden dat het een mix betreft met bamboevezels. In de toekomst zal dit worden aangepast en wordt in de productspecificatie verduidelijkt dat het een mix van materialen betreft. Ten aanzien van de gehanteerde URL kan adverteerder zich voorstellen dat dit verwarrend is en in het vervolg zal zij dit ook aanpassen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter acht het aannemelijk dat de vermelding “bamboe kom” en “bamboe vezels” bij de gemiddelde consument de indruk zal wekken dat sprake is van een kom die volledig is vervaardigd van bamboevezels. Uit hetgeen partijen naar voren hebben gebracht, begrijpt de voorzitter echter dat het product niet alleen uit bamboe en/of bamboevezels bestaat, maar een mix van materialen betreft waaronder melamine. Nu deze informatie in de bestreden uiting ontbreekt, wordt een onjuiste indruk gewekt over de samenstelling van het aangeprezen product. In het onderhavige geval is sprake van een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand als bedoeld in artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Ingevolge artikel 8.4 onder f NRC dienen de voornaamste kenmerken van de zaken of diensten, zoals bijvoorbeeld de samenstelling van het product, op duidelijke en begrijpelijke wijze kenbaar te worden gemaakt. Nu adverteerder heeft nagelaten deze informatie te vermelden en de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit tot een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Adverteerder heeft toegezegd een nadere specificatie van de materialen aan de uiting toe te voegen. Ook de gehanteerde URL zal in het vervolg door adverteerder worden aangepast. Om die reden zal de aanbeveling om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nodig.
De beslissing
De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om voortaan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.