a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Nutsvoorzieningen

Dossiernr:

2020/00513

Datum:

08-12-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de “Aan de bewoners” van het adres van klager geadresseerde brief (direct mail) van Stichting Duurzaam Woerden met als boventitel “In deze brief vindt u een cadeaukaart van € 75,00”. Hierin staat, voor zover van belang, de volgende tekst:
“(..) Wij kunnen u eenmalig een cadeaukaart aanbieden. In deze brief leest u hoe de cadeaukaart werkt, hoe u hem kunt activeren en waar u het bedrag aan kunt besteden.
(..)
Direct na ontvangst van deze brief kunt u uw eigen cadeaukaart activeren. Vanaf 1 oktober t/m 31 december 2020 kunt u uw kaart gebruiken voor aankopen.
(..)
Er is voor deze actie een vast bedrag beschikbaar gesteld. Als dat bedrag verzilverd is door inwoners, stopt de actie en is uw kaart niet meer te activeren. OP=OP. Weest er dus snel bij.
(..)”

Samenvatting van de klacht

De stelling dat er een “bepaald, vast bedrag is gereserveerd” is onjuist. Er is een onbepaald bedrag gereserveerd wat theoretisch nul kan zijn en daarom is er een oncontroleerbare winkans. Er wordt gedaan alsof de cadeaukaart niet aan voorwaarden gebonden is, terwijl het in werkelijkheid gaat om een Op=Op-actie.

Samenvatting van het verweer

Alhoewel de hoogte van het bedrag niet in de brief is genoemd, is er wel degelijk een vast bedrag beschikbaar, dat niet onbepaald is. Het gaat om een toegekende subsidie van € 332.700 die is gebaseerd op een geschat deelnamepercentage van iets minder dan 20% van de Woerdense huishoudens. In de brief staat hoe men de kaart kan gebruiken, dat deze niet meer kan worden geactiveerd wanneer het vaste bedrag geclaimd is. Er staat duidelijk “OP=OP”. Dat een aantal mensen de kaart niet meer kon activeren, is het gevolg van een onverwachte belangstelling.

Het oordeel van de voorzitter

1.  De voorzitter stelt voorop dat bij de vraag of een reclame-uiting al dan niet misleidend in de zin van de Nederlandse reclame Code (NRC) is, de gehele uiting dient te worden beoordeeld.

2.  Uit de uiting als geheel blijkt voldoende duidelijk wat de inhoud van het aanbod is, te weten een cadeaukaart en hoe men deze kan activeren. De uiting vermeldt  duidelijk dat er een bepaald, vast bedrag is gereserveerd voor de actie en dat dit tot gevolg kan hebben dat activatie op een gegeven moment niet meer mogelijk is. Dit blijkt uit de tekst: “Er is voor deze actie een vast bedrag beschikbaar gesteld. Als dat bedrag verzilverd is door inwoners, stopt de actie en is uw kaart niet meer te activeren. OP=OP. Weest er dus snel bij.” Adverteerder heeft ook toegelicht dat er een vast bedrag beschikbaar is, dat niet onbepaald is. Waarom volgens klager desondanks sprake zou zijn van een “onbepaald bedrag”, is niet duidelijk. Anders dan klager kennelijk meent, is adverteerder niet gehouden het bedrag te noemen. Van adverteerder mag wel worden verwacht dat het bedrag waarover zij beschikt zodanig is dat een aanzienlijk deel van de belangstellenden de cadeaukaart kunnen ontvangen. Adverteerder heeft voldoende duidelijk gemaakt dat dat het geval is. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument die de uiting leest op de hoogte zijn van het feit dat sprake is van een beperkte beschikbaarheid zodat van misleiding geen sprake is.

3.  Gelet op het voorgaande is geen sprake van misleiding in de zin van het bepaalde in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code, zodat de klacht wordt afgewezen.

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken