De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin wordt gezegd dat leden van de Postcode Loterij een cadeaukaart van € 12,50 ontvangen “voor een duurzame maaltijd bij Albert Heijn”. Verder wordt gezegd: “Probeer bijvoorbeeld eens deze vegetarische rookworst”.
De klacht
Vegetarische rookworst bestaat niet. Worst is vlees en rookworst is gerookt vlees. Groente wordt niet gerookt en is geen vlees, Klager acht de reclame-uiting op grond van het voorgaande misleidend.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial wordt gesproken over “vegetarische rookworst” in het kader van mededelingen waarin ‘duurzaamheid’ centraal staat. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument in de context van de totale reclame-uiting begrijpen dat daarin een product wordt bedoeld dat dient als een alternatief voor een vleesproduct in de vorm van een rookworst, nu dit product niet van vlees is vervaardigd en daarom “vegetarisch” wordt genoemd. Nu van misleiding over de aard van het product geen sprake is, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.