a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2009/00759

Datum:

30-11-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de brochure van adverteerder waarin met betrekking tot het afgebeelde model Orange Innergy wordt gezegd: “Best verkochte elektrische fiets van Nederland (Bron: GfK onderzoek, mei 2009).”

 

De klacht

 

Het onderzoek waarnaar bij de claim “Best verkochte elektrische fiets van Nederland” wordt verwezen, is een in opdracht van adverteerder gehouden onderzoek dat niet door consumenten kan worden geraadpleegd, terwijl de uiting wel nadrukkelijk op consumen­ten is gericht. Het is voor de consument niet mogelijk de mededeling op juistheid te con­troleren. De reclame-uiting moet daarom misleidend worden geacht.

 

Het verweer

 

De GfK Groep is een van de grootste marktonderzoekbureaus ter wereld. Het GfK on­der­deel waaraan in de folder wordt gerefereerd, doet voortdurend onderzoek, ook naar de verkoopcijfers van duurzame gebruiksartikelen zoals fietsen. Adverteerder is geen opdrachtgever van GfK. Adverteerder is, evenals andere fietsmerken, geabon­neerd op de maandrapportages van GfK. De door GfK verzamelde gegevens zijn voor iedereen te koop, ook voor consumenten. Adverteerder heeft van GfK geen toestemming om deze gegevens in reclame-uitingen te publiceren. Adverteerder legt ter onderbouwing van haar stellin­gen een brief van GfK van 2 november 2009 over.

De repliek

 

Het onderzoek, de opbouw van het onderzoek en de resultaten daarvan zijn niet voor con­su­menten beschikbaar. De consument weet daardoor niet welke waarde toekomt aan de claim “Best verkochte elektrische fiets van Nederland”. De uiting is daarom mis­leidend. Of de claim inhoudelijk juist is, kan in het midden blijven.

 

De dupliek

 

In de brief van GfK staat duidelijk dat de gegevens openbaar zijn. Iedereen die dat wil, kan de desbetreffende cijfers kopen.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

1)  De klacht richt zich specifiek tegen de verwijzing in de reclame-uiting naar het door GfK in mei 2009 uitgevoerde onderzoek. Klager stelt dat aan die verwijzing geen rele­van­te betekenis toekomt, omdat het een in opdracht van adverteerder uitgevoerd onder­zoek zou be­treffen. Adverteerder heeft dit betwist en stelt dat GfK een onafhankelijke derde is. Adverteerder heeft ter onderbouwing van deze stelling een brief van GfK Re-tail and Technology Benelux B.V. overgelegd d.d. 2 november 2009. Uit de brief blijkt dat GfK op geen enkele wijze exclusief voor bepaalde klanten werkt. De onder­zoeken van GfK zijn niet toegespitst op een bepaal­de fabri­kant, maar hebben betrekking op de gehele fietsbran­che, en de resultaten van die onderzoeken worden door vrijwel alle grotere leveranciers in deze branche afgenomen. Nu klager de inhoud van deze brief niet heeft betwist, is voor de Commis­sie komen vast te staan dat GfK een zelfstandig onderzoeksbureau is, en dat de gegevens waar­naar in de reclame-uiting worden verwe­zen zijn gebaseerd op onaf­hankelijk onder­zoek. De stelling van klager dat geen sprake is van objectieve gegevens is derhalve onjuist.

 

2)  Het feit dat de resultaten van het onderzoek van GfK om commerciële redenen niet worden gepubliceerd, brengt niet mee dat de verwijzing in de reclame-uiting naar dit onderzoek onjuist of misleidend zou zijn. De verwijzing dient om duidelijk te maken op welk onderzoek de claim “Best verkochte elektrische fiets van Ne­derland” is gebaseerd. Daarmee heeft adverteerder aan de consument de essentiële in­formatie verschaft die deze, in verband met bedoelde mededeling, nodig heeft voor een geïnformeerd besluit over een trans­actie. Dat de resultaten van het onderzoek uitsluitend tegen betaling be­schik­baar zijn, kan niet tot het oordeel leiden dat aan de con­sument essentiële infor­ma­tie wordt ont­houden of dat de reclame-uiting anderszins misleidend is. De klacht kan derhalve niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken