De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in De Gelderlander waarbij “Comfort Class busreizen 8 dagen vanaf € 289,” worden aangeboden. Deze woorden staan bij wijze van button gedrukt over de foto van een trein in een besneeuwd berglandschap. Hieronder wordt in een groot tekstvak een reis naar “Zwitserse Alpen met bus en trein” aangeprezen. In relatief kleine tekstvakken worden daarnaast voorts aangeboden “Winter in Beieren en Tirol” en “Barcelona en de Spaanse kust”.
De klacht
Klager meende op grond van de onderhavige advertentie dat de prijs van € 289,– betrekking had op de reis “Zwitserse Alpen met bus en trein”. De prijsbutton is immers gedrukt over een foto van de Glacier Express met daaronder de beschrijving van bedoelde reis. Toen klager de reis wilde boeken, bleek de prijs echter te gelden voor de reis naar Barcelona. Deze reis staat in een apart kader. Klager vindt de uiting op grond van het voorgaande misleidend.
Het verweer
Dit wordt als volgt samengevat.
De advertentie betrof diverse 8-daagse busreizen. De reis “Zwitserse Alpen met bus en trein” eist de meeste aandacht op. Adverteerder kan zich indenken dat klager door de op de foto geplaatste prijsbutton meende dat de betreffende reis vanaf € 289,– werd aangeboden. Echter is de uiting letterlijk gezien correct. Van eventuele (opzettelijke) misleiding is geen sprake geweest. Adverteerder heeft direct actie ondernomen om een dergelijke situatie in het vervolg te voorkomen. Vanaf week 4 van 2015 worden in alle printuitingen van adverteerder per reis de prijzen vermeld teneinde de kans op een verkeerde interpretatie te voorkomen.
Het oordeel van de voorzitter
1) In de advertentie is de vanafprijs van € 289,– bij wijze van button afgebeeld op een foto van een trein in een besneeuwd berglandschap. Hieronder wordt in een groot tekstvak een reis naar “Zwitserse Alpen met bus en trein” aangeprezen. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument op grond hiervan aannemen dat de vanafprijs geldt voor die specifieke reis. Dat de vanafprijs in werkelijkheid uitsluitend geldt voor de reis “Barcelona en de Spaanse kust” kan op geen enkele wijze uit de advertentie worden opgemaakt.
2) Blijkens het voorgaande heeft adverteerder geen duidelijke prijs gehanteerd in de onderhavige advertentie. Dit brengt mee dat de advertentie in strijd is met het bepaalde onder III lid 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014. Dat volgens adverteerder geen sprake is geweest van opzettelijke misleiding, doet aan dit oordeel niet af.
3) De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat zij vanaf week 4 van 2015 in alle printuitingen per reis de prijzen zal vermelden teneinde de kans op een verkeerde interpretatie te voorkomen. De voorzitter is van oordeel dat adverteerder aldus voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat zij passende maatregelen heeft genomen om de oorzaak van de misleiding weg te nemen. Om die reden zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en een aanbeveling achterwege laten.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde onder III lid 1 RR 2014.