De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende reclame-uitingen van adverteerder.
Tv-commercial
Het betreft een tv-commercial van adverteerder voor Calvé mayonaise, waarin onder meer het volgende wordt gezegd:
“Calvé mayonaise is gemaakt van scharreleieren, azijn en olie. Van nature rijk aan omega-3. En hij is nu nog romiger. Calvé. Het is tijd voor echte smaak”.
Onder meer worden het product en de genoemde ingrediënten getoond.
Advertentie
Het betreft een advertentie van adverteerder in – naar klaagster stelt – diverse bladen. Hierin staat onder meer de volgende tekst:
“Nieuw: Calvé mayonaise nu nog romiger.
Bij Calvé houden we van lekker en puur eten. Daarom zijn de mayonaises van Calvé gemaakt met goede en pure ingrediënten: Scharreleieren, plantaardige olie en azijn. Hierdoor zijn de Calvé mayonaises nog romiger en lekkerder van smaak (…)”
De klacht
In de uitingen wordt de indruk gewekt dat Calvé mayonaise uitsluitend scharreleieren, olie en azijn bevat. Uit de ingrediëntenlijst op de potten blijkt echter dat het product tevens verdikkingsmiddelen en conserveermiddel EDTA bevat en om die reden zijn de uitingen misleidend.
Het verweer
Er bestaat geen bepaling op grond waarvan een adverteerder in een reclame-uiting moet vermelden dat er hulpstoffen aan het product zijn toegevoegd. In reclame-uitingen worden nooit hulpstoffen genoemd. De consument kan op de verpakking lezen welke hulpstoffen het betreffende product bevat.
De mondelinge behandeling
Tijdens de vergadering heeft adverteerder zijn verweer aan de hand van een pleitnota mondeling toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
Gebleken is dat Calvé mayonaise hulpstoffen bevat, terwijl dit in de reclame-uitingen niet wordt meegedeeld. Klaagster is van mening dat in de uitingen de suggestie wordt gewekt dat de betreffende mayonaise uitsluitend de in de uitingen genoemde ingrediënten bevat. De Commissie is echter van oordeel dat de gemiddelde consument de uitingen niet als zodanig zal begrijpen. In beide uitingen wordt de romige, pure smaak van de mayonaise benadrukt en naar het oordeel van de Commissie wordt met het tonen en het noemen van deze ingrediënten op een toelaatbare wijze te kennen gegeven dat, vanwege deze ingrediënten, de smaak van de mayonaise lekker en puur is. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument op de hoogte geacht kan worden te zijn van het feit dat aan eet- en drinkwaren additieven plegen te worden toegevoegd, die worden genoemd op de ingrediëntendeclaratie. Gelet op het voorgaande is de uiting niet misleidend in de zin van de Nederlandse Reclame Code.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.