Omschrijving:Het betreft een televisiereclame met tag-on van Oxxio Nederland B.V., waarin het volgende wordt gezegd: Voice-over: “Ga naar Oxxio.nl en bereken direct uw voordeel met onze prijsvergelijker In beeld verschijnt de tekst: “Vraag naar de voorwaarden”. De tekst van de tag-on luidt: “Oliedom of slim met energie. In beeld verschijnt daarbij: “Vraag naar de voorwaarden”. |
De klachtNiet duidelijk is dat alleen nieuwe klanten van het aanbod gebruik kunnen maken. Klager is sinds een jaar klant bij adverteerder. Bovendien blijkt dat als men de prijs voor 5 jaar laat vastzetten, een tarief in rekening wordt gebracht dat ongeveer 30% hoger is dan het tarief dat klager betaalt, terwijl gezegd wordt dat men het stroomtarief kan vastzetten “tegen de prijs van vandaag”. |
Het verweerKlager heeft begin 2006 leveringscontracten voor onbepaalde tijd afgesloten en daarbij gebruik gemaakt van de zogenaamde “kiloknaller”, inhoudende dat men minimaal 1 jaar klant blijft en aan het eind van die periode 750 KWh gratis stroom krijgt. Klager kon derhalve niet van het in december gedane aanbod gebruik maken. In de uiting wordt uitdrukkelijk verwezen naar de voorwaarden en volgens de voorwaarden komt klager niet voor de actie in aanmerking. Acties als de “kiloknaller” en “stroom 5 jaar vast” zijn bedoeld om nieuwe klanten te werven. Bovendien kan men tijdens de duur van een actie niet van een andere actie gebruik gaan maken. |
|
Het oordeel van de Commissie Aan het eind van de uiting wordt -in beeld- duidelijk verwezen naar de voorwaarden, zodat men weet dat op het aanbod voorwaarden van toepassing zijn. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |