a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0069A

Datum:

20-03-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de televisiereclame van Energie:direct B.V., waarin het volgende gebeurt.
Een ouder echtpaar ligt in bed. De vrouw leest nog even en boek en ruikt dan iets vreemds. Zij gaat uit bed en gaat naar het stopcontact om te kijken of die vreemde geur daaruit komt. Dat blijkt het geval te zijn en de vrouw waarschuwt haar man.

Vrouw: “Bert, kom je bed eens uit. Ik ruik hier een hele vieze lucht. Hier, ruik maar”.
Bert : “Die stroom is niet goed meer, die is bedorven”.
Vrouw: “Hoe kan dat nou. Ze hebben gezegd dat het verse stroom was”.

Tot slot wordt gezegd en verschijnt (gedeeltelijk) in beeld:
“Verse stroom bestaat niet
Stroom is gewoon stroom
Zoek daarom de laagste prijsgarantie”.

De klacht

De zinsneden “verse stroom bestaat niet“ en “stroom=stroom” doen vermoeden dat er geen verschil is tussen de energie die door de verschillende leveranciers wordt aangeboden. Dat is niet juist. Zogenaamde Groene stroom heeft minder impact op het milieu dan conventioneel opgewekte stroom. Ten onrechte krijgt men de indruk dat ieder energieproduct dezelfde impact op het milieu heeft.
Klager acht de uiting in strijd met de artikelen 2, 3, 4, 7, 9 en 14 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het verweer

De commercial wordt met een knipoog gebracht en bevat geen informatie over de technische (kwaliteits) verschillen van het eindproduct dat uit het stopcontact komt.
Het eindproduct is hetzelfde of het nu groene stroom betreft of conventioneel opgewekte stroom. Met de tekst “stroom=stroom” wordt geappelleerd aan het no-nonsens karakter van adverteerder en wordt beoogd te zeggen: we verkopen geen verse stroom maar gewoon stroom met de laagste prijsgarantie.

De re- en dupliek

Partijen hebben hun standpunt gehandhaafd en nader toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

Uit de beelden, waarbij de man en de vrouw hun neus bij het stopcontact houden om vast te stellen of de onaangename geur daaruit komt en uit de mededeling “stroom is gewoon stroom” blijkt dat adverteerder alleen het oog heeft op het eindproduct, ongeacht de wijze waarop de stroom is opgewekt. In het verlengde daarvan spoort adverteerder de kijker aan om op zoek te gaan naar de laagste prijsgarantie. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde kijker de uiting ook aldus opvatten. Gelet hierop acht de Commissie de uiting niet in strijd met de door klager genoemde artikelen. Dat -naar de Commissie uit de klacht opmaakt- door deze uiting de afname van groene stroom niet zou worden gestimuleerd, betekent niet dat de uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Code.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken