Omschrijving:Het betreft de website www.oxxio.nl van Oxxio Nederland B.V., waarop de Oxxio Longlite wordt aangeprezen en waarover onder meer het volgende wordt gezegd: Een gloeilamp van 40 Watt bijvoorbeeld, verbruikt met een Oxxio Longlite nog maar 36 Watt voor dezelfde lichtopbrengst”. |
De klacht Uit een onderzoek dat CE Delft, in samenwerking met het Lichtlaboratorium van de Technische Universiteit Eindhoven, heeft uitgevoerd, blijkt dat door het gebruik van de Oxxio Longlite het energiegebruik met gemiddeld 12,2 % afneemt, maar dat ook de lichtsterkte afneemt en wel in die mate dat het totale lichtrendement, uitgedrukt in lumen per Watt, daalt. Er is dus geen sprake van “dezelfde lichtopbrengst”. Om die reden vindt klager de uiting misleidend en onwaar. Klager sluit een afdruk van dit onderzoek bij. |
Het verweer De klacht richt zich niet tegen een feitelijke claim maar tegen een terloops gedane opmerking. Terzake van de lichtopbrengst stelt adverteerder -kort samengevat- dat daarbij de kwaliteit en de kwantiteit van belang zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat de kwantiteit van de lichtopbrengst gemeten in Photopic lumens van de lamp met longlite 17,5% minder is dan die van de lamp zonder longlite, maar dat dit verschil minder wordt naarmate de lamp langer in gebruik is. Adverteerder heeft de longlite lamp zelf aan een empirische test onderworpen en geen verschil in lichtsterkte waargenomen tussen deze lamp en een lamp zonder longlite. Indertijd is besloten niets meer over lichtopbrengst op te nemen in reclame-uitingen. De zinsnede op de website is echter éénmaal over het hoofd gezien maar deze is inmiddels aangepast. Adverteerder benadrukt tot slot dat indien iets niet waarneembaar is, het feit dat het wel meetbaar is feitelijk niet terzake doet. |
De repliek Klager handhaaft zijn bezwaar en licht dit nader toe. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |