Omschrijving:Het betreft een advertentie in NRC Handelsblad van Louwman & Parqui B.V., waarin de Toyota Prius Comfort wordt aangeprezen. In de uiting staat onder meer: |
De klachtAdverteerder wekt de indruk dat het rijden in een Toyota Prius goed is voor het milieu. Omdat de auto hooguit minder belastend is, vindt klager de uiting misleidend. |
Het verweerDe uiting is niet in strijd met artikel 2 van de Milieu Reclame Code (MRC). Alle producten belasten het milieu in bepaalde mate en het is een feit van algemene bekendheid dat auto’s belastend zijn voor het milieu. De Toyota Prius heeft de laagste CO2-uitstoot van alle benzineauto’s en heeft dan ook het energielabel A. Een autorijder kan een bijdrage aan het milieu leveren door een Toyota Prius te rijden, in plaats van een minder zuinige auto. Dit wordt in de uiting zelf ook toegelicht. Op deze wijze dient de uiting uitgelegd te worden. |
|
Het oordeel van de Commissie In de uiting wordt onder meer uitgelegd dat men, door de Toyota Prius te rijden, zeer verantwoord bezig is voor het milieu en het klimaat, omdat deze auto de laagste CO2-uitstoot heeft. In de uiting kan naar het oordeel van de Commissie niet gelezen worden dat de Prius goed zou zijn voor het milieu. De uiting in zijn geheel is naar het oordeel van de Commissie duidelijk. Gelet hierop wijst de zij de klacht af. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |