Omschrijving:Het betreft een advertentie van Chi International B.V. in Vrij Nederland Smart Body, voorjaar 2007 voor Schindele’s Mineralen waarin onder meer staat: “zuivert maag en darmen, voor een regelmatige stoelgang, door ontgifting meer lichamelijke en geestelijke energie, verbetering van het afweersysteem, zuiverend – opbouwend – versterkend”. |
De klacht In dossier 04.0393 heeft de Commissie nagenoeg dezelfde uiting misleidend geoordeeld. De uiting is dus nog steeds misleidend. De Keuringsraad KOAG/KAG |
Het verweer De claim “chronisch gezond met Schindele’s mineralen” was destijds aanleiding tot een klacht. Deze claim is na de uitspraak meteen aangepast. Wetenschappelijk onderzoek naar de werking van klei staat nog in de kinderschoenen. Adverteerder legt een artikel over uit het Mineralogical Society Bulletin en enige getuigenissen van tevreden gebruikers. De gebezigde claims zijn een samenvatting van duizenden gebruikservaringen van mensen in de afgelopen jaren. De inname van klei is zo oud als de mensheid zelf. Adverteerder biedt gratis proefmonsters aan en geeft gebruikers een tevredenheidgarantie. |
Het oordeel van de Commissie Klager heeft gemotiveerd bestreden dat Schindele’s Mineralen de daaraan in de uiting toegeschreven werking heeft. Adverteerder heeft geen wetenschappelijke artikelen overgelegd en heeft ook niet anderszins aannemelijk gemaakt dat Schindele’s Mineralen de daaraan in de uiting toegeschreven werking heeft, namelijk: “zuivert maag en darmen, voor een regelmatige stoelgang, door ontgifting meer lichamelijke en geestelijke energie, verbetering van het afweersysteem, zuiverend – opbouwend – versterkend”. Gelet hierop acht de Commissie de uiting misleidend. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en zal deze beslissing openbaar maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |