Omschrijving:Het betreft een reclamefolder van Go Energy B.V., waarop onder meer staat: “Go Energy. Simpelweg voordeliger www.go-energy.nl”, “GO Energy geeft 5 volledig verzorgde weekeinden in het Eftelinghotel weg!”, “Bij Go Energy bespaart u niet alleen op uw energiekosten, maar ook op uw totale maandelijkse lasten”, “Word klant!”, “U kunt zich ook aanmelden op www.go-energy.nl/efteling” en “Algemene voorwaarden: www.go-energy.nl”. |
De klacht De indruk wordt gewekt dat je een leuke vakantie kunt winnen en dat je er bijna niets voor hoeft te doen. Je wordt aangespoord om klant te worden, terwijl niet duidelijk wordt gemaakt waarvan. Om die reden acht klager de uiting misleidend. |
Het verweer In de uiting staat duidelijk “word klant”. In de uiting wordt verwezen naar de website www.go-energy.nl/efteling waarop de actievoorwaarden staan. In artikel 4 van deze voorwaarden staat dat elke persoon die bevoegd is tot het aangaan van een overeenkomst tot leveren van energie (gas en elektriciteit) kan meedoen aan de actie. Ook wordt in de uiting verwezen naar de algemene voorwaarden die op www.go-energy.nl staan. Er is dus op geen enkele wijze sprake van misleidende reclame. |
Het oordeel van de Commissie Volgens artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code mag een reclame niet misleiden, onder meer niet omtrent de inhoud en eigenschappen van de aangeboden producten en dient een reclame zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |