Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Essent Retail Energy BV, waarin de ouders een bezoek brengen aan hun op kamers wonende dochters. De vader demonstreert allerlei energiebesparende maatregelen om geld te besparen, waarop de dochters zeggen dat ze ‘inclusief wonen’ en hun hand ophouden. De uiting eindigt met de tekst “Ook slim besparen? Kijk op Essent.nl” |
De klachtAls blijkt dat de dochters ‘all-in’ wonen, is het uitschakelen van onnodige elektriciteitsverbruikers kennelijk niet meer belangrijk. Klager vindt dit niet kunnen in deze tijd van broeikaseffecten en opwarming van de aarde. |
Het verweerHet cliché waarop de uiting is gebaseerd is dat studenten altijd geld tekort hebben. De vader heeft slimme voorstellen om energie te besparen maar zijn dochters willen harde contanten zien. In de humoristisch bedoelde uiting beoogt adverteerder mensen – inclusief de mensen die ‘inclusief wonen’ – aan het denken te zetten en aan te zetten tot daadwerkelijke actie om energie te besparen. Van enig aanzetten tot verspilling van energie is dus geen sprake. |
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie acht de klacht ongegrond, nu zij klagers interpretatie van de uiting niet volgt. De uiting is duidelijk humoristisch bedoeld. De studerende dochters in de uiting laten op nogal doorzichtige wijze blijken dat zij het niet breed hebben. Hierop demonstreert hun vader dat zij energie en dus geld kunnen besparen, door overbodige lichten uit te doen, stekkers uit stopcontacten te halen, en apparaten die stand-by staan, uit te zetten. Dat de dochters vervolgens zeggen dat zij ‘inclusief wonen’ en hun hand ophouden, daarmee zeggend dat dit geen oplossing biedt voor hun geldtekort, betekent niet dat het uitschakelen van ‘onnodige elektriciteitsverbruikers’ kennelijk niet meer belangrijk is. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |