a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0392B

Datum:

30-08-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een radioreclame van het Landelijk Medezeggenschapsplatform Energiedistributiebedrijven (LME), waarin onder meer het volgende wordt gezegd: “Wist u dat ook het nieuwe kabinet Balkenende de energiebedrijven wil gaan splitsen, als enige in Europa. Duizenden banen verdwijnen naar het buitenland.” en “Splitsing nee!”.

De klacht

De uiting is misleidend (artikel 7 Nederlandse Reclame Code (NRC)), omdat niet is vermeld van wie de uiting afkomstig is.
De uiting is onwaar (artikel 2 NRC). In de uiting wordt gezegd dat Nederland als enige in Europa over zou gaan tot splitsing van energiebedrijven. Dit is onjuist. Een dergelijke splitsing is in Denemarken al doorgevoerd.
De uiting appelleert zonder te rechtvaardigen reden aan gevoelens van angst (artikel 6 NRC) aangezien er in de uiting zonder voldoende argumentatie wordt gesuggereerd dat het splitsen van energiebedrijven zal leiden tot het verlies van duizenden banen.

Het verweer

De uiting is afkomstig van het LME, een vereniging bestaande uit vertegenwoordigers van de Centrale Ondernemingsraden van Essent, Nuon, Eneco en Delta. Het LME heeft zijn krachten gebundeld om te protesteren tegen de plannen van de politiek om netwerkbedrijven af te splitsen van de rest van de energiedistributiebedrijven. Adverteerder erkent dat onvoldoende blijkt van wie de uiting afkomstig is en geeft klager op dit punt gelijk.
In Denemarken is het hoogspanningsnet gesplitst, niet het distributienet. De actie van adverteerder richt zich tegen de splitsing van de energiebedrijven. Deze splitsing heeft niets te maken met het hoogspanningsnet.
Er zijn diverse rapporten opgesteld waaruit ondubbelzinnig blijkt dat er druk ontstaat op de werkgelegenheid bij splitsing. Gelet op de dreiging van het verlies van vele banen, is daaraan in de uiting aandacht besteed.

Het oordeel van de Commissie

Reclame mag niet misleiden omtrent onder meer de herkomst van de aangeboden producten.
Onder ‘producten’ worden ook denkbeelden verstaan. Aangezien de adverteerder anoniem is, is de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.
Adverteerder heeft tegen klagers stelling gemotiveerd verweer gevoerd. De Commissie acht adverteerders verweer dat in Denemarken het distributienet niet is gesplitst, niet onaannemelijk. Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie dit onderdeel van de klacht af
De uiting is een ideële uiting. Adverteerder is tegenstander van de door de regering voorgenomen afsplitsing van de netwerkbedrijven en naar zijn mening zal splitsing leiden tot banenverlies. Adverteerder baseert zich daarbij op een aantal rapporten. Ofschoon adverteerder zich op nogal absolute wijze uitlaat over de voorgenomen plannen, acht de Commissie de wijze waarop adverteerder zijn mening uit, gebruik makend van het recht op vrije meningsuiting, niet in strijd met de NRC.

De beslissing


Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting wat onder deel a. van de klacht betreft in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken