Omschrijving:Het betreft de advertentie van Vemedia B.V., waarin onder de aanhef “Prosta Totaal heeft goed nieuws voor mannen boven de 40. Stoere prostaatverzorgende formule geeft ook meer seksuele energie” het middel Prosta Totaal wordt aangeprezen. |
De klacht Gesteld wordt dat het product goed is “voor het behoud van een normale prostaat”. Niet aannemelijk is echter dat het product de in de uiting beschreven functie heeft. Evenmin is aannemelijk dat het “meer seksuele energie” geeft. Gelet op het vorenstaande acht klager de uiting misleidend. |
Het verweer Verweerder heeft laten weten dat de advertentie is vervangen door een advertentie ten aanzien waarvan een goedkeuring is afgegeven door de KOAG/KAG. De onderhavige advertentie had niet mogen worden geplaatst. Een sluitende onderbouwing van de gewraakte claims ontbreekt. De reden dat deze advertentie toch weer is geplaatst is dat de integratie van Distributie Care BV op dit punt nog niet voltooid is. |
De repliek Klager handhaaft zijn bezwaar, waarbij hij meedeelt dat hem niet duidelijk is wat de rol van Vemedia B.V. en Distributie Care B.V. te dezen is. |
Het oordeel van de Commissie Nu -naar adverteerder heeft erkend- Prosta Totaal niet de gewraakte werking heeft, acht de Commissie de advertentie misleidend. |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |