Omschrijving: |
De klacht In de uiting van Essent Retail Energie BV wordt beweerd dat klanten ook voor verkoop, installatie en onderhoud bij Essent terecht kunnen. Essent factureert daarvoor maar laat deze werkzaamheden door onderaannemers uitvoeren. Om die reden is de uiting misleidend. Omdat het onderhoud aan klagers cv ketel niet, althans niet op tijd werd uitgevoerd, heeft klager het onderhoudscontract opgezegd. Klager legt een brief over van Essent Retail BV waarin staat dat klager het onderhoudscontract is aangegaan met Inhome Energiewacht Zwolle en dat Essent alleen de incassering van de voorschotten en de afrekeningen afhandelt. Alleen indien van Inhome de melding komt dat het onderhoudscontract is beëindigd, kan Essent dit in de administratie doorvoeren. Klager legt ook een brief over van Energiewacht Gazo waarin de opzegging wordt bevestigd. |
Het verweer Duidelijk wordt gezegd dat het een mannetje via Essent is en niet van Essent. Verder wordt in de uiting verwezen naar de website van adverteerder waarop duidelijk wordt gemaakt dat met servicepartners wordt gewerkt. Dat de monteur Essent-kleding aan heeft, is van ondergeschikt belang en dient uitsluitend ter voorkoming van discussie met de verschillende servicepartners. Van misleiding is geen sprake. Adverteerder is van de servicepartners in het merendeel van de gevallen 100% aandeelhouder en van de overige minimaal 50%. Adverteerder noch de bewuste servicepartner, trachten zich aan verantwoordelijkheid te onttrekken. |
De mondelinge behandelingKlager licht zijn standpunt nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |