Omschrijving:Het betreft de volgende reclame-uitingen van Daihatsu Holland B.V.: |
De klacht Klager heeft tegen de verschillende uitingen de navolgende bezwaren geuit. Ad a. – De Daihatsu Cuore wordt in deze advertentie aangeprezen als “de zuinigste benzine-auto ter wereld”. Blijkens de Top 10-lijst van de zuinige auto’s van ANWB, Natuur en Milieu en het Wereld Natuur Fonds, is niet de Cuore maar de Toyota Prius de zuinigste benzine-auto. Deze claim is derhalve in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). – Onder het kopje “Earth-pakket” wordt geclaimd dat Daihatsu het “meest milieuvriendelijke automerk” is. In eerdergenoemde Top 10 staan echter maar twee auto’s van Daihatsu, terwijl er van andere merken drie auto’s in deze Top10 staan. Om die reden is deze mededeling in strijd met de artikelen 2 en 7 NRC. – Linksonder in de advertentie staat ”Daihatsu. Rij zuinig, rij Daihatsu”. Zoals hierboven reeds uiteengezet, kan Daihatsu niet “zuinig” worden genoemd. Ad b. Ad c. |
Het oordeel van de Commissie Klager heeft de juistheid van de hiervoor onder 3 geciteerde zinsneden gemotiveerd betwist. Met betrekking tot de verschillende bezwaren die klager heeft geuit, overweegt de Commissie het volgende. Ad a. Ad b en c. In de overige door klager geciteerde zinsneden deelt adverteerder mee dat en waarom Daihatsu’s het milieu relatief weinig belasten. Aangezien Daihatsu, naar uit de klacht blijkt, een aantal zuinige auto’s op de markt brengt, acht de Commissie die tekstgedeelten niet misleidend. Aangezien adverteerder al eerder, en wel op 9 augustus 2007 door het College van Beroep (dossier 1475/07.0134) en op 6 september 2007 door de Reclame Code Commissie (dossier 07.0414), is aanbevolen om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken, heeft de Commissie besloten deze uitspraak openbaar te maken. |
De beslissingOp grond van het onder Ad a en Ad b en c overwogene acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code, zij het dat zij de mededeling “rij zuinig, rij Daihatsu” niet misleidend acht. Voor het overige wijst zij de klacht af. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en maakt deze uitspraak openbaar. |
Regeling: artikelen 2 en 7 NRC |