Omschrijving:In een folder met het opschrift “Slim besparen: ook in 2008!” van Oxxio Nederland BV staat onder meer: “Met de Visa GreenCard worden al uw uitgaven automatisch CO2-neutraal |
De klacht De uiting is misleidend, want suggereert dat de Visa GreenCard een oplossing is om de CO2-uitstoot van aankopen te compenseren. Consumenten zullen zich daardoor niet meer laten leiden door milieuaspecten bij hun aankopen. |
Het verweer Het gebruik van de Visa GreenCard wordt door adverteerder niet gepresenteerd als oplossing om de CO2-uitstoot van aankopen te compenseren. In plaats daarvan gaat het om het leveren van een bijdrage aan het terugdringen van de uitstoot van CO2 door aankopen. Dit resultaat wordt volgens de documentatie ook daadwerkelijk bereikt via het ClimaCount compensatieprogramma. Dit programma staat niet in de weg aan een bewustwording in de door klager bedoelde zin. |
De repliek De informatie in de folder verwijst naar een omstreden methode van compenseren van de uitstoot van CO2. Door de consument de indruk te geven dat het gebruik van een creditcard hierbij van doorslaggevend belang is, zal deze zich bij zijn aankopen niet langer laten leiden door milieuaspecten. |
Het oordeel van de Commissie Klager heeft op deze stukken gereageerd. De Commissie constateert dat klager daar-bij niet heeft betwist dat volgens de voor de Visa GreenCard gehanteerde methodiek (waarbij adverteerder zich in de reclame-uiting heeft aangesloten) de CO2 uitstoot die het gevolg is van aankopen met deze creditcard volledig wordt gecompenseerd. Deze mededeling vindt ook steun in de overgelegde stukken. Wel stelt klager dat de daarbij toegepaste methode van compenseren omstreden is en bovendien bij de consument de indruk wekt dat men door het gebruik van deze creditcard niet langer rekening hoeft te houden met aspecten die verband houden met (de bescherming van) het milieu. De Commissie is evenwel van oordeel dat het adverteerder vrijstaat om te melden dat hij de CO2-uitstoot die het gevolg is van aankopen met de Visa GreenCard doet compenseren. Het feit dat de compensatie plaatsvindt volgens een omstreden methode doet aan de juistheid van die mededeling niet af. Dat de reclame-uiting mogelijk als neveneffect heeft dat men zich bij aankopen niet of minder door milieuaspecten zal laten leiden, kan in het kader van deze procedure niet aan adverteerder worden tegengeworpen. Dit laatste doet de reclame-uiting immers niet in strijd met artikel 2 van de Milieu Reclame Code zijn en is evenmin strijdig met enige andere bepaling van deze Code. De klacht kan derhalve niet slagen. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |