Omschrijving:Het betreft een advertentievan Louwman & Parqui BV in NRC Handelsblad van 7 maart 2008 waarin de Lexus RX 400 Hybride wordt aangeprezen met onder andere de volgende tekst: |
De klacht De claim dat de Lexus RX 400h de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse heeft, is niet terecht. De auto heeft een C-(energie)label. De labelindeling is bedoeld om auto’s in dezelfde klasse met elkaar te kunnen vergelijken. Heeft een auto een C-label, zoals hier het geval is, dan betekent dit dat er andere auto’s in dezelfde klasse zijn die beter scoren en daarom een A- of B-label hebben. |
Het verweer Met de zinsnede “laagste CO2-uitstoot in zijn klasse” wordt gedoeld op de Premium Benzine SUV-klasse waarbinnen de Lexus 400h de auto is met de laagste CO2-uitstoot. In de uiting wordt de betreffende Lexus niet vergeleken met auto’s met een A- of B-label en kan daarmee ook niet worden vergeleken. |
De repliek De labelindeling A t/m G voor personenauto’s is bedoeld om het energiegebruik van auto’s binnen een bepaalde grootteklasse met elkaar te kunnen vergelijken. De wijze van labelindeling is wettelijk geregeld. In de toelichting op de labelindeling op de website van de ANWB wordt onder andere over het energielabel vermeld: “Hierop wordt naast brandstofverbruik en CO2-uitstoot ook de relatieve zuinigheid van de auto vermeld. Op deze wijze kunt u gemakkelijk en snel het verbruik van auto’s van ongeveer gelijke afmetingen met elkaar vergelijken.” |
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft gesteld dat met de in de uiting opgenomen claim “de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse” wordt gedoeld op een vergelijking van de CO2-uitstoot van de aangeprezen Lexus met de CO2-uitstoot van andere auto’s binnen de Premium Benzine SUV-klasse. Daargelaten of een dergelijke klasse bestaat, zal naar het oordeel van de Commissie de claim “de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse” bij de gemiddelde consument de indruk wekken dat wordt gedoeld op de door de overheid bepaalde en bij het publiek bekend gemaakte indeling van nieuwe personenauto’s in milieuklassen, waarbij het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van auto’s van ongeveer gelijke lengte en breedte worden vergeleken. De aldus bepaalde relatieve energiezuinigheid leidt tot de labelindeling die loopt van het A-label (zuinigste) t/m het G-label (minst zuinig). De Lexus RX 400h heeft het C-label toegewezen gekregen, waaruit blijkt dat andere auto’s in dezelfde grootteklasse energiezuiniger zijn. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de claim “de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse” tevens in strijd met artikel 2 van de Milieu Reclame Code (MRC). |
De beslissingDe Commissie acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC (nieuw) en voorts met artikel 2 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC MRC art. 2 |