Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial van het Ministerie van VROM, waarin een aantal verschillende huizen te zien zijn waaraan met een touwtje een label met een letter is vastgebonden. Eerst is een boerderij met een label met een oranje letter F te zien. Daarna een woning met een vuurtoren met een label met een gele letter D. Nadat nog twee huizen met labels met de letters A en D worden getoond, is vervolgens een rijtje van grachtenpanden te zien met drie labels, namelijk een label met een groene letter B, een label met een gele letter C en een label met een oranje letter F. Hierna is een molen te zien met een label met een rode letter G. Daarna wordt een aantal nieuwbouwwoningen met vier labels getoond, namelijk twee labels met een groene letter A, een label met een groene letter B en een label met een gele letter C. Vervolgens is een flatgebouw te zien met een label met een gele letter E. De commercial sluit af met een rijtje gekleurde letters A tot en met G, waarbij A en B groen zijn, C,D en E geel, F oranje en G rood. Hieronder staat de tekst “een zuinig huis? Met het energielabel zie je het zo.” Tot slot is een grafiekje te zien met de letters A tot en met G met daaronder de tekst “www.vrom.nl”. |
De klacht Meer dan de helft van de in de commercial getoonde huizen is van voor de tweede wereldoorlog, monumentaal van karakter en voor een groot deel waarschijnlijk gekwalificeerd als beschermd document. Deze gebouwen zijn vrijgesteld van het verplichte energielabel. In de commercial doet verweerder voorkomen dat voor alle huizen, monument of niet, een energielabel verplicht zou zijn. Daarmee wordt onjuiste informatie verstrekt. De uiting kan misleidend zijn voor de onwetende koper en verkoper van een beschermd monument. De uiting is in strijd met artikel 2 en mogelijk artikel 3 van de Milieu Reclame Code (MRC). |
Het verweer Sinds 1 januari 2008 is het energielabel woningen verplicht voor eigenaren bij verkoop of verhuur van een woning. Door middel van een Postbus 51 campagne heeft verweerder het Nederlandse publiek geattendeerd op de inwerkingtreding van deze verplichting. Verweerder heeft nadrukkelijk aandacht besteed aan het op een juiste en eenduidige wijze voorlichten van het grote publiek. Met de commercial heeft verweerder getracht om op beeldende wijze de reikwijdte van het energielabel duidelijk te maken. Het energielabel is van toepassing op een breed scala aan woningen. Het doel van de televisiecommercial is een nieuwe regel bekend te maken en niet om gedetailleerde en genuanceerde informatie te verstrekken. Daarom verwijst de commercial ook naar de website van verweerder. Aldaar treft men meer specifieke informatie aan. Verder wijst verweerder erop dat het merendeel van de woningen van voor de tweede wereldoorlog niet per definitie een monument is. Huizenbezitters van vooroorlogse woningen die geen monument zijn, moeten bij verkoop of verhuur gewoon een energielabel verstrekken. |
De repliek Klager onderschrijft het streven van de overheid om via alle mogelijke media uiting te geven aan beleidsvoornemens, wetgeving en verplichtingen, zeker in geval van het streven naar verlaging van energieverbruik. Dat daarbij creativiteit aan de dag wordt gelegd, is evident. De creatieve vrijheid moet er evenwel niet toe leiden dat een onjuist beeld wordt geschetst. Er is namelijk geen sprake van een verplichting tot het verstrekken van een energielabel waar het betreft een evident monument als een molen en een – waarschijnlijk achttiende eeuws of vroeg negentiende eeuws – grachtenpand. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |