Omschrijving:Het betreft een advertentie van Daihatsu Holland in het dagblad De Pers van 10 juli 2008. In de advertentie staat onder meer: “Daihatsu denkt aan het milieu. Daarom produceert Daihatsu energiezuinige auto’s met een minimale CO2-uitstoot. Bovendien compenseren wij voor een periode van één jaar de CO2-uitstoot van elke nieuw verkochte Daihatsu door het aanplanten van circa 60 nieuwe bomen en doen wij investeringen in andere energiebesparende projecten. Daihatsu is daarmee het eerste automerk waarmee u in het eerste jaar CO2-neutraal autorijdt.” |
De klacht Klager maakt bezwaar tegen het logo met de tekst “HIER klimaatneutraal”, omdat niet bekend is hoeveel broeikasgassen de mensheid probleemloos kan uitstoten. |
Het verweerAdverteerder is aangesloten bij de HIER-projecten van de Provinciale Milieufederaties. Doel van deze projecten is het ontwikkelen van klimaatneutrale producten en diensten. Adverteerder heeft in verband met deze projecten een overeenkomst gesloten met de stichting Trees for Travel. Deze stichting houdt zich bezig met de aanleg en het behoud van bossen waarmee uitgestoten broeikasgassen worden gecompenseerd. De CO2-uitstoot van iedere nieuw afgeleverde Daihatsu wordt voor het eerste jaar volledig gecompenseerd. Aangezien adverteerder voldoet aan de eisen van de Provinciale Milieufederaties, is hij gerechtigd het logo met de tekst “HIER klimaatneutraal” te gebruiken. In de gewraakte reclame-uiting wordt ook toegelicht wat adverteerder doet voor het milieu en op welke wijze de CO2-compensatie plaatsvindt. |
De repliek De door adverteerder nieuw afgeleverde auto’s zijn alleen het eerste jaar klimaatneu-traal. Bij een gemiddelde leeftijd van veertien jaar zijn de auto’s de overige dertien jaar niet klimaatneutraal. Het gebruik van het woord klimaatneutraal is inhoudsloos. |
Het oordeel van de Commissie Voorts acht de Commissie de claim “klimaatneutraal” te absoluut. Er moet van worden uitgegaan dat de onderhavige auto’s een aanzienlijk langere levensduur hebben dan het ene jaar gedurende welke adverteerder zegt de CO2 -uitstoot te compenseren. Niet voldoende duidelijk wordt gemaakt dat en in welke mate na dat ene jaar het klimaat door de onderhavige auto’s wordt beïnvloed. Derhalve wordt aan de consument geen duidelijke informatie verstrekt over de aard van het product als bedoeld onder a van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting tevens misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde artikel 3 CVP, artikel 2 MRC en artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 3 CvP MRC art. 2 artikel 7 NRC |