Omschrijving:Het betreft de 5% alcoholhoudende drank Royalty Red van Hooghoudt. Op de gewraakte verpakking van dit product (een zogenaamde premix) staat onder meer: |
De klacht Het adverteren met een alcoholhoudende drank als “Vodka mix with energy” is in strijd met artikel 6 lid 3 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende Dranken (RvA), omdat wordt gesuggereerd dat de consumptie van deze drank de lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert. Door het woord “Energy” in grote letters op het blikje af te drukken, wordt extra aandacht gevestigd op het zogenaamde energiehoudende karakter van de drank. Aangezien de toevoeging van stoffen als cafeïne en taurine de effecten van de alcohol niet zullen opheffen, is dit misleidend. Ook de risico’s van het gebruik van alcoholische energiedrankjes worden niet vermeld. Om deze redenen is het product Royalty Red tevens in strijd met artikel 8 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Er wordt onjuiste informatie verstrekt over de aard van het product en de risico’s, terwijl de consument essentiële informatie wordt onthouden. Indien de consument op de hoogte zou zijn van de risico’s die verbonden zijn aan de combinatie van alcohol met energiedrank, dan zal deze het product wellicht niet kopen. |
Het standpunt van adverteerder Adverteerder heeft niet betwist dat de verpakking in strijd is met artikel 6 lid 3 RvA en heeft deze inmiddels aangepast. Op de nieuwe verpakking komt het woord “Energy” niet meer voor. |
De repliek Adverteerder heeft het product aangepast, maar klager handhaaft de klacht dat de verpakking misleidend is. |
Het oordeel van de Commissie De klacht tegen het product Royalty Red kan niet slagen, omdat bij de Commissie uitsluitend kan worden geklaagd over de inhoud van reclame-uitingen. De Commissie is niet bevoegd te oordelen over bezwaren tegen de productie en verkoop van producten. Voor zover klager bedoelt te stellen dat de voorheen gebruikte verpakking van Royalty Red in strijd is met de artikelen 8.2 en 8.3 NRC (nieuw), kan de klacht evenmin slagen. Het feit dat op de verpakking niet is vermeld dat er bepaalde risico’s zijn verbonden aan de combinatie van alcohol en energiedrank, kan niet als misleidend in de zin van de artikelen 8.2 en 8.3 NRC (nieuw) worden beschouwd. |
De beslissingOp grond van hetgeen hiervoor is overwogen, acht de Commissie de oude verpakking van Royalty Red in strijd met artikel 6 lid 3 RvA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wordt de klacht afgewezen. |
Regeling: Art. 6, lid 3, RvA |