Omschrijving:Het betreft de nieuwsbrief van BMW van 8 augustus 2008 waarin de nieuwe BMW 7-serie wordt aangeprezen. Onder de aanhef “…vol innovatie en groene energielabels” staat onder meer het volgende: “Zoals u van het nieuwe vlaggenschip van BMW mag verwachten, zijn design en comfort state of the art. En met verrassend lage verbruikscijfers en gunstige emissiewaarden is ook het rijplezier helemaal van deze tijd. Met fors gestegen rijprestaties zelfs. De nieuwe 730d en 740l bijvoorbeeld, zijn al onderscheiden met groene energielabels C. En dat is uniek voor de topklasse.” |
De klacht De zinsnede “En dat is uniek voor de topklasse” suggereert dat BMW het enige automerk in het topsegment is met groene energielabels C. Dit is niet juist: de Audi A8 beschikt over zowel een B-label (2.8 FSIe) als C-labels (3.2 FSI). De uiting is misleidend. |
Het verweer Adverteerder heeft met de opmerking “En dat is uniek voor de topklasse” niet willen claimen het enige merk te zijn met C-labels in de topklasse. Adverteerder heeft uitsluitend tot uitdrukking willen brengen dat BMW het merk is met de meeste modellen met een C-label in de topklasse, en voor het eerst nu ook op een dieselmodel, met behoud of zelfs verbetering van de prestaties. |
De repliek De opmerking “En dat is uniek voor de topklasse” heeft voor de lezer betrekking op de mededeling over de groene energielabels C. In de uiting wordt expliciet noch impliciet tot uitdrukking gebracht dat BMW het merk is met de meeste modellen met een C-label in de topklasse. Bovendien is het niet ‘uniek’ dat nieuwe motoren zuiniger zijn en niet leiden tot minder prestatie. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van klager wordt gehandhaafd en nader toegelicht. Daaraan wordt toegevoegd dat de doelgroep waarvoor de uiting is bestemd, geïnteresseerden in de BMW 7-serie, in het algemeen niet op de hoogte is van de energielabelsituatie. Door de suggestie dat BMW het enige merk met C-labels in het topsegment is, wordt de consument op het verkeerde been gezet. De heer De Heij merkt namens adverteerder op, dat de doelgroep zich voor aanschaf van een auto uit de topklasse goed oriënteert. De kwalificatie ‘uniek’ heeft niet (alleen) betrekking op de energielabels C, maar op de gehele voorafgaande beschrijving van de BMW 7-serie. Deze combinatie van kenmerken is uniek in de topklasse.
|
Het oordeel van de Commissie Blijkens het voorgaande gaat de uiting gepaard met onjuiste en dubbelzinnige informatie als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingGelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |