De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een radio- en televisiecommercial voor “RWE Vast 3 jaar”. Hierbij gaat het om een contract waarbij men drie jaar lang een vaste prijs voor gas en elektriciteit betaalt. In de commercials wordt onder meer gezegd: “Drie jaar gegarandeerd dezelfde prijs. Bevalt het niet, dan kunt u zo weer van ons af.”
De klacht
Door de tekst “Bevalt het niet, dan kunt u zo weer van ons af.” wordt bij de consument de indruk gewekt dat hij gedurende de gehele looptijd van het contract de leveringsovereenkomst boetevrij kan opzeggen. Een boetevrije opzegging is echter alleen mogelijk gedurende een proefperiode van drie maanden. Deze voor de consumenten essentiële informatie, die wel op de website van adverteerder staat, ontbreekt in de commercials. Daardoor is sprake van oneerlijke reclame, die bovendien in strijd met de waarheid is. Voorts geeft adverteerder in de commercials geen informatie over het moment waarop de proefperiode ingaat. Adverteerder heeft zich gecommitteerd aan het Contract Controle protocol, dat voorschrijft dat de nieuwe energieleverancier de looptijd van het oude contract dient te respecteren. Indien de proefperiode reeds ingaat op het moment dat de leveringsovereenkomst van kracht wordt maar de looptijd van het oude contract nog niet is geëindigd, kan de consument geen, althans niet volledig gebruik maken van een proefperiode van drie maanden.
Het verweer
De commercials worden met ingang van 1 januari 2009 niet meer uitgezonden. Ook de aanbieding waarover in de commercials wordt gesproken, is inmiddels geëindigd. Adverteerder heeft aan personen die van de actie gebruik wensten te maken een brief verzonden waarin werd verwezen naar de actievoorwaarden, met daarbij een brochure, algemene voorwaarden en de actievoorwaarden. In deze informatie staat nauwkeurig en transparant omschreven wat de actie inhoudt.
Het oordeel van de Commissie
a) De Commissie is van oordeel dat de tekst van de commercials de indruk wekt dat
het contract voor RWE Vast 3 jaar gedurende de gehele looptijd van het contract zonder boete kan worden opgezegd. In de commercials wordt immers, direct na de mededeling dat men drie jaar dezelfde prijs betaalt, met zoveel woorden gezegd dat men zo weer van het contract af kan. De gemiddelde consument zal daardoor denken dat de mogelijkheid van (boetevrije) tussentijdse opzegging drie jaar lang bestaat. Vaststaat echter dat die mogelijkheid alleen gedurende de eerste drie maanden van het contract bestaat. Adverteerder stelt dat hij personen die van het aanbod in de commercials gebruik wensten te maken een informatiepakket heeft toegezonden, waarin dat duidelijk wordt toegelicht. De Commissie is van oordeel dat adverteerder deze voor de gemiddelde consument essentiële informatie aldus te laat heeft verstrekt. Adverteerder had in de commercials reeds melding dienen te maken van de proefperiode. Nu adverteerder dit heeft nagelaten, is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden zijn de commercials misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Van strijd met artikel 2 NRC is evenwel geen sprake, zodat de klacht in zoverre geen doel treft.
b) Klager stelt voorts dat adverteerder in de commercials geen informatie geeft over het moment waarop de proefperiode ingaat. Naar het oordeel van de Commissie hoefde adverteerder hierover in de commercials geen informatie te verschaffen. Het betreft in zoverre geen informatie die van invloed is op de keuze van de consument om een besluit over een transactie te nemen. Uit het informatiepakket dat adverteerder aan geïnteresseerden toezendt, blijkt overigens duidelijk dat de proefperiode ingaat op het moment dat de levering door adverteerder begint, zodat de klant altijd gebruik kan maken van de proefperiode. Het tweede onderdeel van de klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
Op grond van hetgeen hiervoor onder a is vermeld, acht de Commissie de commercials in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wordt de klacht afgewezen.