De bestreden reclame-uiting
Het betreft een geadresseerde folder van adverteerder. In deze ‘NuonLenteGids’ wordt reclame gemaakt voor het ‘Nuon EnergieAdvies aan Huis’. In de uiting staat onder meer:
‘Nu tijdelijk gratis*.
* Energieadvies aan Huis met Energielabel kost € 200,- voor koopwoningen kleiner dan 600 m3 en kost
€ 230,- voor koopwoningen groter dan 600 m3. De subsidie is maximaal € 200,- (…).’
En:
‘Tijdelijk Gratis
Een EnergieAdvies aan Huis kost € 200,- voor woningen tot 600 m3. Als u een koopwoning heeft kunt u deze kosten terugvragen bij SenterNovum’.
De klacht
Gelet op de uiting biedt adverteerder belangstellenden een gratis advies aan huis aan inzake energiebesparing. Voor eigenaren van koopwoningen geldt een speciale regeling, echter over huurwoningen wordt in dit verband niet gesproken. Klager heeft, als huurder, verzocht om een gratis advies. Hem is meegedeeld dat dit alleen tegen betaling mogelijk is. Klager vindt de reclame dan ook misleidend.
Het verweer
Adverteerder maakt reclame voor ‘EnergieAdvies aan Huis’. Onder de tekst ‘maak nu een afspraak voor een persoonlijk advies’ staat met witte letters in een zwarte cirkel ‘Nu tijdelijk gratis*’. Onder deze mededelingen wordt uitgelegd wat voornoemd advies op hoofdlijnen inhoudt, wat het kost en dat in het geval van koopwoningen het mogelijk is om de kosten terug te vragen bij SenterNovum. Hieruit volgt reeds dat voor koopwoningen een subsidieregeling geldt waardoor eigenaren van koopwoningen feitelijk gratis kunnen beschikken over een EnergieAdvies. Bovendien verwijst het sterretje achter de mededeling ‘Nu tijdelijk gratis’ naar de tekst onderaan de pagina waar nogmaals in dit kader wordt gesproken over koopwoningen. EnergieAdvies is ook mogelijk voor huurwoningen, dit is alleen niet gratis omdat de subsidie slechts geldt voor koopwoningen. Adverteerder is van mening dat in de advertentie niet wordt gesuggereerd dat het EnergieAdvies voor huurwoningen gratis is. Er wordt juist meermalen bij de vermelding van het woord ‘gratis’ de relatie gelegd met koopwoningen. Adverteerder is dan ook de mening toegedaan dat de reclame-uiting niet misleidend is.
Het oordeel van de Commissie
Het ‘EnergieAdvies aan Huis’ is blijkens de reclame-uiting ‘Nu tijdelijk gratis’. Gelet op de asterix achter deze mededeling staat de uiting niet op zichzelf maar moet deze worden bezien in relatie tot de tekst onderaan de uiting waarnaar wordt verwezen. Daaruit volgt dat het advies ‘gratis’ is na verrekening door subsidie voor energieadvies ten behoeve van koopwoningen. In de uiting wordt onder de kop ‘Tijdelijk gratis’ verder gezegd: ‘Als u een koopwoning heeft kunt u deze kosten terugvragen bij SenterNovem’. De Commissie is van oordeel dat uit de uiting in zijn totaliteit duidelijk blijkt dat het ‘gratis’ advies toeziet op koopwoningen en dat met de uiting niet de indruk wordt gewekt dat een besparingsadvies ook gratis zou zijn voor huurwoningen. De Commissie acht de klacht dan ook ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.