De bestreden reclame-uiting
Het betreft een op de website www.nu.nl geplaatste advertentie van adverteerder met de volgende tekst:
“Sinds de ramp in Japan schieten de energieprijzen omhoog.
Zet uw tarief vast!
Kom nu in actie!”
De klacht
De mededeling dat sinds de ramp in Japan de energieprijzen omhoog schieten, is niet juist. Op het moment van de aardbeving stond een vat olie (brent cruse) op $ 115,14, op het moment van indienen van de klacht (21 maart 2011) is dit $ 114,31.
Het verweer
Klager vergelijkt de term ‘energieprijzen’ met een vat olie, maar in de uiting wordt niet over de olieprijs gesproken. De uiting is gebaseerd op meldingen in diverse media dat door de situatie in Japan de energieprijzen stijgen. Adverteerder citeert in dit verband een mededeling van energieleverancier E.ON op haar website van 18 maart 2011, een gedeelte van een artikel in Het Financieele Dagblad van 16 maart 2011 en een gedeelte van een artikel in het AD van 18 maart 2011.
Overigens is de bestreden uiting – na andersoortige klachten van consumenten – 48 uur na plaatsing van de website verwijderd.
Het oordeel van de Commissie
Ter onderbouwing van de door klager bestreden stelling in de reclame-uiting dat sinds de ramp in Japan de energieprijzen omhoog schieten, heeft adverteerder verwezen naar (gedeeltes uit) een tweetal krantenartikelen en een passage op de website van energieleverancier E.ON. Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder hiermee onvoldoende aannemelijk gemaakt dat daadwerkelijk sprake is van een stijging van de energieprijzen, die bovendien zodanig is dat in redelijkheid van het ‘omhoog schieten’ van de prijzen kan worden gesproken.
Gelet op het vorenstaande gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de reclame-uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.