a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2011/00264A

Datum:

14-04-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Goede smaak/fatsoen

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

           

Het betreft een op de website www.nu.nl geplaatste advertentie van adverteerder met de volgende tekst:

“Sinds de ramp in Japan schieten de energieprijzen omhoog.

  Zet uw tarief vast!

  Kom nu in actie!”

 

De klacht

 

Het gebruiken van een natuurramp en de daardoor ontstane nucleaire problemen om mensen over te laten stappen naar een andere energieleverancier druist in tegen de goede smaak.

 

Het verweer

 

Omdat de opvatting van klager over de uiting door meer consumenten bleek te worden gedeeld, is advertentie 48 uur na plaatsing van de website nu.nl verwijderd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Bij de beoordeling of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen

stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de grenzen van het toelaatbare zijn overschreden in de bestreden advertentie, waarin de ramp in Japan wordt gebruikt om consumenten over te halen het contract met hun energieleverancier te wijzigen door het tarief vast te zetten. Gelet hierop acht de Commissie de bestreden uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken