De bestreden reclame-uiting
Het betreft een op de website www.nu.nl geplaatste advertentie van adverteerder met de volgende tekst:
“Sinds de ramp in Japan schieten de energieprijzen omhoog.
Zet uw tarief vast!
Kom nu in actie!”
De klacht
Het gebruiken van een natuurramp en de daardoor ontstane nucleaire problemen om mensen over te laten stappen naar een andere energieleverancier druist in tegen de goede smaak.
Het verweer
Omdat de opvatting van klager over de uiting door meer consumenten bleek te worden gedeeld, is advertentie 48 uur na plaatsing van de website nu.nl verwijderd.
Het oordeel van de Commissie
Bij de beoordeling of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen
stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de grenzen van het toelaatbare zijn overschreden in de bestreden advertentie, waarin de ramp in Japan wordt gebruikt om consumenten over te halen het contract met hun energieleverancier te wijzigen door het tarief vast te zetten. Gelet hierop acht de Commissie de bestreden uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.