a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2011/00581

Datum:

18-10-2011

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Vernietigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een tag-on bij een televisiereclame. In de tag-on wordt gezegd:

“Als u nu overstapt naar Oxxio krijgt u niet 2 maar 4 maanden gratis groene stroom. Gratis flower power dus. Bel naar 0800-1401 of kijk op oxxio.nl”. 

Voorts verschijnt in de tag-on in beeld:

“Het (prijs)voordeel vier maanden gratis stroom is gebaseerd op een vastgesteld gemiddeld verbruik in het pakket van uw keuze. Kijk voor de volledige actievoorwaarden op www.oxxio.nl”.

 

De klacht

 

Tegen de bestreden uiting heeft klaagster de volgende bezwaren.

1.

Volgens de bestreden uiting krijgt men 4 maanden stroom, indien men klant wordt bij Oxxio. Het blijkt echter dat men pas 4 maanden gratis stroom krijgt, indien men een jaar klant is bij Oxxio. Dit is niet vermeld in de uiting.

2.

Gesuggereerd wordt dat men altijd gratis kan bellen naar 0800-1401. Dat nummer is echter alleen geschikt voor gemakkelijke vragen. Voor andere vragen moet het nummer 0900-55 66 777 voor 0,15 cent per minuut worden gebeld.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren onder meer het volgende meegedeeld.

Ad 1.

In de bestreden uiting stelt Oxxio dat de klant 4 maanden gratis groene stroom ontvangt, maar wordt niet aangegeven op welk moment de klant deze gratis stroom ontvangt. Oxxio verwijst in de uiting duidelijk naar de actievoorwaarden. In artikel 6 daarvan staat dat de 4 maanden groene stroom in mindering worden gebracht op de jaarafrekening die de klant ontvangt naar aanleiding van de meterstandopname die plaatsvindt nadat de klant 12 maanden energie van Oxxio heeft ontvangen.

 

Ad 2.

Primair meent adverteerder dat het bezwaar betreffende het 0800-nummer betrekking heeft op een feitelijke mededeling, waarop de Nederlandse Reclame Code (NRC) niet van toepassing is.

Subsidiair wijst adverteerder erop dat in de uiting de mogelijkheid wordt geboden een 0800-nummer te bellen, dat dit nummer gratis is, maar dat daarmee niet wordt geadverteerd en dat door contact op te nemen met het 0800-nummer, zaken kunnen worden geregeld waarop de uiting betrekking heeft.   

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot de verschillende bezwaren overweegt de Commissie het volgende.

 

Ad 1.

Blijkens het verweer en artikel 6 van de daarbij overgelegde actievoorwaarden, houdt het aanbod “4 maanden gratis groene stroom” in dat deze 4 maanden groene stroom in mindering worden gebracht op de jaarafrekening die de klant ontvangt naar aanleiding van de meterstandopname, nadat de klant 12 maanden energie van Oxxio heeft ontvangen.

Weliswaar wordt in de bestreden uiting verwezen naar “de volledige actievoorwaarden op www.oxxio.nl”, maar door de mededeling “Als u nu overstapt naar Oxxio krijgt u niet 2 maar 4 maanden gratis groene stroom”, kan naar het oordeel van de Commissie  gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat men direct na “het overstappen” 4 maanden gratis groene stroom ontvangt, in die zin dat men gedurende de eerste 4 maanden van de overeenkomst geen groene stroom hoeft te betalen en ter zake geen rekening ontvangt. In zoverre acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk in de zin van artikel 8.2 NRC. Nu de bestreden uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Ad 2.

In het kader van het aanbod om over te stappen naar Oxxio wordt men aangespoord om het nummer 0800-1401 te bellen. Volgens het verweer kan men via dit nummer onder meer een leveringsovereenkomst aangaan.

Van de wijze waarop in de uiting, in de context van het onderhavige aanbod, wordt gewezen op het bewuste 0800-nummer, kan niet worden geoordeeld dat daardoor de NRC wordt overtreden. Meer in het bijzonder ligt in de uiting niet de suggestie besloten dat men via dit nummer, waaraan geen kosten zijn verbonden, alle mogelijke vragen kan laten beantwoorden.

 

De beslissing van de Reclame Code Commissie van 16 augustus 2011

 

Op grond van haar oordeel onder Ad 1 acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

 

De grieven

           

Deze worden als volgt samengevat.

Oxxio heeft op geen enkele wijze in de onderhavige reclame-uiting (een tag-on bij een televisie­commer­cial) de indruk gewekt dat de consument de eerste vier maan­den van het contract gratis groene stroom ontvangt. Over het tijdstip van ontvangst van de vier maan­den gratis stroom wordt in de uiting niets gezegd of gesuggereerd. Het tijdstip waar­op de consument de gratis stroom ontvangt, zal naar het oordeel van Oxxio ook minder belangrijk zijn dan het feit dat hij vier maanden gratis stroom ontvangt. Op de website waarnaar in de televisiecommercial wordt verwezen, staan de actie­voorwaarden met daarin een toelichting op de actie.

 

Het antwoord in appel

 

De grieven zijn gemotiveerd weersproken. Geïntimeerde licht onder meer toe dat zij tijdens een telefoongesprek met een verkoper van Oxxio niet is geïnformeerd over het feit dat zij de vier maanden gratis stroom pas na een jaar zou ontvangen.

Op het antwoord in appel zal hierna, voor zoveel nodig, worden inge­gaan.

 

De mondelinge behandeling

 

Appellante doet haar standpunt toelichten aan de hand van aantekeningen.

 

Het oordeel van het College

 

1. Vooropgesteld wordt dat de klacht in eerste aanleg uitdrukkelijk is gebaseerd op de ­stelling dat in de reclame-uiting zou worden gezegd dat, voor zover hier relevant, bij Oxxio “stroom (…) de eerste 4 mnd gratis zijn”. Uitgaande hiervan heeft geïntimeerde in eerste aanleg bezwaar gemaakt tegen het feit dat men pas na een jaar de vier maan­den gratis groene stroom ont­vangt. Over de aard van het gratis aanbod is verder niet geklaagd. Dit impliceert dat de Commissie had dienen te volstaan met te beoor­delen of Oxxio in de gewraakte reclame-uiting meedeelt dan wel de indruk wekt dat men, nadat men klant is geworden van Oxxio, de eerste vier maan­­den van het con­tract gratis elektriciteit ontvangt. Het College zal in be­roep de beoordeling spe­cifiek tot deze vraag beperken en hetgeen geïntimeerde in beroep stelt aangaande de inhoud van een telefoongesprek dat zij met een verko­per van Oxxio heeft ge­voerd, om die reden buiten beschouwing laten.

 

2. In de tag-on waarop de klacht in eerste aanleg in het bijzonder betrekking heeft, wordt het volgende gezegd:

“Als u nu overstapt naar Oxxio krijgt u niet twee maar vier maanden gratis groene stroom. Gratis flower power dus. Bel naar 0800-1401 of kijk op oxxio.nl”. 

Voorts verschijnt in de tag-on in beeld de volgende tekst:

“Het (prijs)voordeel vier maanden gratis stroom is gebaseerd op een vastgesteld gemiddeld verbruik in het pakket van uw keuze. Kijk voor de volledige actie­voor­waarden op www.oxxio.nl”.

 

3. Naar het oordeel van het College bevat deze uiting geen mededeling over het moment waarop men aanspraak kan maken op de “gratis groene stroom”. Ook impliciet valt in de televisiecommercial geen verwijzing naar dat moment te ont­dek­ken. Niet aannemelijk is dat de gemiddelde consument de oproep om “nu” over te stap­pen naar Oxxio, zo ruim zal uitleggen dat men onmiddellijk na het over­stap­pen vier maanden gratis groene stroom krijgt.

 

4. Het voorgaande brengt mee dat het beroep doel treft, zodat de klacht alsnog dient te worden afgewezen.

 

5. Derhalve wordt beslist als volgt.

 

De beslissing

 

Het  College:

 

Vernietigt de beslissing van de Commissie voor zover in beroep en wijst de klacht alsnog af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken