De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende reclame-uitingen:
-
Een radiocommercial waarin wordt gezegd: “Bent u ondanks Japan ook nog steeds voorstander van kernenergie? Kies dan nu voor extra voordelige en CO2-vrije energie van Atoomstroom (…)”
-
Het volgende tekstfragment op de website www.atoomstroom.nl:
“Atoomstroom is een jong, Nederlands energiebedrijf. De elektriciteit die we leveren is opgewekt met kerncentrales, en daarom voordelig en CO2-vrij (…)”.
De klacht
Het is niet waar dat kernenergie geen CO2-uitstoot veroorzaakt. De indruk wordt gewekt dat het om een CO2-vrij product gaat, dat wat betreft ‘schoonheid’ vergelijkbaar is met natuurstroom.
Verweer
De klacht wordt gemotiveerd weersproken. Voor zover van belang voor deze beslissing zal in het oordeel nader op het verweer worden ingegaan.
De mondelinge behandeling
Adverteerder licht zijn standpunt mondeling nader toe.
Het oordeel van de Commissie
In eerdere beslissingen van de Commissie en van het College van Beroep (waaronder dossier 2009/00088, waarop adverteerder zich in deze zaak beroept) is, omtrent de claim “CO2-vrij” – kort gezegd – geoordeeld dat, wanneer deze claim direct of indirect wordt gekoppeld aan de energieopwekking, de gemiddelde consument de mededeling dat het product van adverteerder CO2-vrij is zal betrekken op de energieopwekking en niet zal menen dat ook de andere fases van de keten van Atoomstroom CO2-vrij zijn.
Niet is in geschil dat de fase van het opwekken van energie CO2-vrij is.
Gegeven het bovenstaande oordeelt de Commissie met betrekking tot de onderhavige uitingen als volgt.
Ad uiting a.
In uiting a. wordt de claim CO2-vrij niet verbonden aan de energieopwekking. Zonder nadere nuancering wordt gezegd dat energie van Atoomstroom CO2-vrij is. Nu adverteerder de juistheid van deze absolute milieuclaim niet heeft aangetoond, acht de Commissie deze claim in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieureclamecode (MRC).
Ad uiting b.
In de zin “De elektriciteit die we leveren is opgewekt met kerncentrales, en daarom voordelig en CO2-vrij” wordt de claim “CO2-vrij” gebruikt in relatie tot de energieopwekking. Aldus zal de gemiddelde consument de mededeling “CO2-vrij” betrekken op de energieopwekking.
Niet wordt in de uitingen gezegd dan wel gesuggereerd dat Atoomstroom schoon is.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting zoals genoemd onder a. in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.