De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin Johan Derksen de kijker oproept over te stappen naar NLE door onder meer het volgende te zeggen:
“70% van de mensen verandert nooit van energiebedrijf. Dat noemen ze in die sector ‘slapers’. Die betalen jaar in jaar uit te veel. En ik kan het weten, ik was zelf zo’n sukkel, zo’n slaper. Daarom zeg ik: “Wakker worden mensen!” “
De klacht
Klager vindt de televisiecommercial, waarin mensen die het niet nodig vinden om voor een paar tientjes per jaar over te stappen naar een andere energiemaatschappij worden uitgemaakt voor “slapende sukkels”, beledigend.
Het verweer
In de televisiecommercial wordt de consument gewezen op de voordelen van het overstappen van een grote energiemaatschappij naar de NLE. Consumenten die nooit overstappen worden in de energiebranche in het algemeen, en niet alleen door de NLE, “slapers” genoemd. De commercial heeft een humoristische inslag en is een persiflage op het voetbalpraatprogramma VI, waarin Johan Derksen zich in duidelijke bewoordingen uitlaat over de voetballerij. Derksen zegt in de commercial over zichzelf dat hij een sukkel is geweest door niet eerder over te stappen. De woorden “slaper” en “sukkel” zijn niet beledigend (bedoeld).
De mondelinge behandeling
Mr. De Heer heeft het standpunt van adverteerder aan de hand van een pleitnotitie nader toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat klagers klacht aldus op, dat hij de televisiecommercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel nodeloos kwetsend vindt als bedoeld in de artikelen 2 en 4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (een van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan.
Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de Commissie de onderhavige commercial, waarin Johan Derksen op dezelfde wijze als in het televisieprogramma VI optreedt, niet van dien aard dat de grens van het toelaatbare is overschreden. De kennelijk in de energiemarkt gebruikelijke aanduiding “slapers” voor consumenten die nooit naar een andere energieleverancier switchen en de in de commercial door Johan Derksen aan die groep gegeven kwalificatie “sukkels” acht de Commissie niet beledigend.
De Commissie heeft er overigens begrip voor dat niet iedereen de onderhavige uiting zal waarderen. Dit is evenwel geen aanleiding om over het voorgaande anders te oordelen.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.