De bestreden reclame-uiting
Het betreft de door klager overgelegde reclame-uiting betreffende een zogenaamde cashback-actie.
De klacht
Gesteld wordt dat klager zich slechts hoeft aan te melden om € 100,- te ontvangen. Nergens staat dat hij daarvoor daadwerkelijk over moet stappen op een andere energieleverancier. Nu klager niet kan volstaan met het geven van zijn naam om in aanmerking te komen voor het bedrag van € 100,- , acht hij de uiting misleidend. Nergens in de voorwaarden staat dat hij moet overstappen op een andere energieleverancier.
Het verweer
De uiting betreft een cashback en het kenmerk daarvan is dat een vergoeding wordt teruggegeven aan de consument die een overeenkomst sluit. Klager verkeerde in de veronderstelling dat hij alleen door het achterlaten van zijn gegevens € 100,- zou ontvangen, maar hij mocht er in alle redelijkheid niet op vertrouwen dat hij alleen daarvoor en om hem één maal te mogen bellen € 100,- zou krijgen. Een gemiddeld geïnformeerde consument weet, althans behoort te weten, dat een adverteerder niet zomaar € 100,- weggeeft, wanneer er sprake is van een cashback, zonder enige tegenprestatie van de consument. De klacht dient derhalve te worden afgewezen, ook al heeft adverteerder naar aanleiding van de klacht besloten de uiting te herzien.
Het oordeel van de voorzitter
Hoewel in de uiting slechts wordt gesproken over het geven van informatie “over de mogelijkheden voor het overstappen van uw energieleverancier” en niet met zoveel wordt gezegd dat men ook daadwerkelijk moet overstappen om in aanmerking te komen voor de cashback van € 100,-, had klager behoren te begrijpen dat, alleen voor het verstrekken van zijn persoonsgegevens en het geven van toestemming om hem eenmalig te mogen bellen, adverteerder niet € 100,- op zijn rekening zou overmaken.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene wijst de voorzitter de klacht af.