De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin via Google de zoekterm “Ukraïn woman” wordt aangeklikt. Daarna verschijnen er op het computerscherm diverse foto’s van dames in lingerie en in uitdagende poses, waarop de vrouw die kennelijk de zoekterm heeft aangeklikt, reageert met onder meer “wat”, “hè” en “gat”. Vervolgens zit (bijvoorbeeld) Henk Spaan (er zijn meer versies waarin verschillende 10 zogenaamde Bekende Nederlanders figureren) thuis op de bank voetbal te kijken en verschijnt in beeld: “HOU ‘M THUIS”.
Henk Spaan zegt: “Ja, dag”.
Tot slot zegt de voice-over onder meer: “Dames, stap nu over naar een drie- of vijfjarig contract van de Nederlandse Energie Maatschappij en krijg de EK Thuistap cadeau! Komt iedereen graag bij jou thuis kijken!”
De klacht
De uiting bevat afbeeldingen van “dames” die thuishoren op een sekssite voor mensen boven de 18. Deze beelden dienen niet om 20.00 uur te worden vertoond. De mededeling “vrouwen houdt uw mannen thuis” slaat nergens op. Klager vindt de uiting smakeloos.
Het verweer
De klacht is gemotiveerd weersproken.
Op het verweer zal worden teruggekomen in het oordeel.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van NLE is mondeling toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht op in die zin dat klager de uiting in strijd acht met de goede smaak, in het bijzonder voor zover deze om 20.00 uur wordt uitgezonden.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van dat criterium.
In de onderhavige reclame vestigt NLE de aandacht op haar aanbod van een drie- of vijfjarig contract, waarbij men de “EK Thuistap” cadeau krijgt, zodat -zo luidt de boodschap- “iedereen graag bij jou thuis” naar het EK komt kijken. Daarmee wordt kennelijk gedoeld op het EK voetbal 2012 in onder meer Oekraïne.
Naar het oordeel van de Commissie is de uiting duidelijk humoristisch en niet serieus bedoeld, met name niet, waar onder verwijzing naar -volgens de uiting- via Google gevonden zoekresultaten bij “Ukraïn woman”, aan dames, tot wie de uiting is gericht, wordt geadviseerd: “HOU ‘M THUIS”. Door het als zoekresultaten tonen van diverse foto’s van dames in lingerie en in uitdagende poses wordt onmiskenbaar gebruik gemaakt van een stereotiepe beeld van vrouwen uit Oekraïne. Noch het feit dat dit gebeurt, noch de wijze waarop dat gebeurt, betekent echter dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden.
De Commissie acht de getoonde foto’s ook niet van dien aard, dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden, indien de reclame voor een bepaald tijdstip wordt uitgezonden.
Dat niet iedereen de uiting zal waarderen, leidt niet tot een ander oordeel.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.