a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2012/00497

Datum:

28-06-2012

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de aanprijzing van “De VerbruiksManager” van Essent op:

 

1. de website www.essent.nl.

 

Onder het kopje “Daarom de VerbruiksManager” staat onder meer:

 

“Voorkom bijbetalen op uw jaarafrekening”

 

Onder het kopje “Stroom & Gas Variabel 1 jaar” staat onder meer:

 

“ (…)

Check uw voorschot met de gratis VerbruiksManager app en voorkom bijbetalen op uw jaarafrekening”

 

en

 

Nieuw: VerbruiksManger app van Essent”

Het werkt heel simpel. U installeert de app op uw Apple of Android, loopt naar de meterkast en vult de meterstanden in . Vervolgens stelt u, als u dat wilt, met één vinger uw maandbedrag bij.

Resultaat: nooit meer bijbetalen op uw jaarafrekening.”

 

2. een reclamefolder.

 

Onder “In deze Belicht” staat onder meer:

“(…)

  • •           Voorkom bijbetalen op uw jaarafrekening.

(…)”

 

 

Onder het kopje: “Een jaarafrekening zonder bijbetalen” staat:

 

“Met de gratis VerbruiksManager controleert u of uw voorschot nog op schema ligt met uw energieverbruik. Indien nodig past u uw voorschotbedrag eenvoudig aan. Zo voorkomt u bijbetalen op uw jaarafrekening (…)”

 

De klacht

 

Deze luidt – samengevat – als volgt.

 

De Verbruiksmanager is een app voor je iPhone of Android telefoon, waarbij je willekeurig je meterstanden kunt invullen om te checken of je aan het einde van het verbruiksjaar moet bijbetalen of geld terug krijgt.

 

Adverteerder beweert in haar uitingen dat je nooit meer hoeft bij te betalen. Klager heeft bijna iedere maand de app gebruikt en een aantal keren in het jaar de maandbedragen aangepast, zodat hij telkens niets bij hoefde te betalen of iets zou terugkrijgen. De laatste maand (april) kon geen gebruik worden gemaakt van de app, aangezien Essent ‘bezig was met de eindafrekening’. Vervolgens kreeg klager een afrekening waarbij hij alsnog € 82,- moest bijbetalen.

 

Door de reclame-uitingen gaan veel huishoudens de mist in doordat zij ten onrechte denken dat ze niet hoeven bij te betalen.

 

Het verweer

 

Met betrekking tot de mededeling: “Resultaat: nooit meer bijbetalen op uw jaarafrekening” stelt adverteerder – samengevat – het volgende.

 

Na toetsing van de tekst komt adverteerder tot de conclusie dat deze wellicht wat al te stellig en te absoluut is neergezet, waardoor de VerbruiksManager min of meer als een soort “garantie” wordt weggezet. Om die reden is deze tekst door adverteerder aangepast.

 

Met betrekking tot teksten zoals: “Voorkom bijbetalen op uw jaarafrekening” en “Zo voorkomt u bijbetalen op uw jaarafrekening” is adverteerder van mening dat deze geen aanpassing behoeven. Zij voert in verband daarmee – samengevat – het volgende aan. Voordat men gebruik kan maken van de VerbruiksManager, dient men akkoord te gaan met de aan deze dienst verbonden voorwaarden. In deze voorwaarden wordt nadrukkelijk meegedeeld dat uitkomsten en adviezen tot aanpassing slechts indicatief zijn en geen garantie bieden voor het uiteindelijk te betalen of te ontvangen bedrag. Ook op de website wordt ten aanzien van de VerbruiksManager voldoende toelichting en uitelg gegeven dat het slechts een hulpmiddel is om bijbetaling te voorkomen en de jaarafrekening rond de nul te laten uitkomen. Ook de link die is openomen in de folder “Belicht” verwijst door naar de bewuste informatie.

 

De VerbruiksManager wordt dan ook zeker niet door adverteerder ‘verkocht’ als een ‘harde garantie’ die bij juist gebruik te allen tijde de jaarafrekening precies op nul doet uitkomen en dat men dus nooit hoeft bij te betalen.

 

Op grond van het voorgaande is adverteerder van mening dat klager, ook bij juist gebruik van de VerbruiksManager, toch met een mogelijke bijbetaling of terugbetaling op zijn jaarafrekening rekening had dienen te houden en dat hij daarover door middel van de website en in de voorwaarden voldoende is geïnformeerd. Van misleiding is dan ook geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar vast is komen te staan is de VerbruiksManager een ‘hulpmiddel’ om bijbetaling te voorkomen en de jaarrekening ‘rond de nul’ uit te laten komen.

 

1.

Door adverteerder is erkend dat de mededeling “Resultaat: nooit meer bijbetalen op uw jaarrekening”, gelet op het voorgaande, te absoluut is.

 

Gelet op het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie onjuiste informatie verstrekt ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC, te weten de voordelen. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consu­ment door de reclame ertoe ge­bracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet zou hebben genomen. Gelet op het voorgaande is de reclame misleidend en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

2.

De mededelingen “Voorkom bijbetalen op uw jaarafrekening”, “Een jaarafrekening zonder bijbetalen” en “Zo voorkomt u bijbetalen op uw jaarafrekening”, acht de Commissie in dit kader niet ontoelaatbaar. De gemiddelde consument zal de hier genoemde mededelingen niet aldus opvatten dat voor 100% wordt gegarandeerd dat men nooit hoeft bij te betalen.

Deze mededelingen zullen worden gezien in het licht van de overige mededelingen in de uiting, waaruit duidelijk blijkt dat men met de VerbruiksManager het voorschotbedrag tussentijds kan controleren en eventueel aanpassen. Niet is onaannemelijk dat men op die manier kan voorkomen dat men moet bijbetalen op de jaarafrekening.

 

De beslissing

 

Gelet op het hierboven onder punt 1. geoordeelde acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken