De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin via Google de zoekterm “Ukraïn woman” wordt aangeklikt.
Daarna verschijnen er op het computerscherm diverse foto’s van dames in lingerie en in uitdagende poses, waarop de vrouw die
kennelijk de zoekterm heeft aangeklikt, reageert met onder meer “wat”, “hè” en “gat”.
Vervolgens zit Henk Spaan thuis op de bank voetbal te kijken en verschijnt in beeld: “HOU ‘M THUIS”.
Henk Spaan zegt: “Ja, dag”.
Tot slot zegt de voice-over onder meer: “Dames, stap nu over naar een drie- of vijfjarig contract van de Nederlandse Energie Maatschappij
en krijg de EK Thuistap cadeau! Komt iedereen graag bij jou thuis kijken!”. Daarbij wordt de EK Thuistap in beeld gebracht.
De klacht
Klager zag de reclame om 19.30 uur. Volgens hem mag er op dat tijdstip geen reclame worden gemaakt voor alcohol.
Het verweer
Namens adverteerder is onder meer gesteld dat er geen sprake is van reclame voor alcoholhoudende drank, nu uitsluitend een
EK thuistap als cadeau wordt aangeboden en er geen bier wordt aangeboden, noch een logo of merknaam van een brouwerij of
biermerk wordt getoond dan wel alcoholhoudende drank.
Adverteerder heeft ook gewezen op artikel 2.94 van de Mediawet 2008, inhoudende een verbod om tussen 06.00 en 21.00 uur
reclameboodschappen uit te zenden voor alcoholhoudende drank. Adverteerder stelt dat alle zenders waarop de bestreden
uiting te zien is geweest deze uiting hebben getoetst aan deze bepaling en hebben geconcludeerd dat de uiting niet in strijd is
met het bewuste verbod.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht op in die zin dat klager de uiting in strijd acht met artikel 2.94 lid 2 aanhef en onder b Mediawet 2008.
Deze bepaling luidt:
“Het programma-aanbod bevat geen reclame- en telewinkelboodschappen voor:
(..)
b. alcoholhoudende dranken tussen 06.00 uur en 21.00 uur”.
Ingevolge artikel 1.1 Mediawet wordt onder
– reclameboodschap verstaan:
“uiting in welke vorm dan ook, niet zijnde een telewinkelboodschap, waarmee onmiskenbaar wordt beoogd het publiek te bewegen
tot het kopen van een bepaald product of het gebruik maken van een bepaalde dienst, dan wel gunstig stemmen ten aanzien van
een bepaald bedrijf, een bedrijfstak of een bepaalde instelling teneinde de verkoop van producten of de afname van diensten
te bevorderen”.
en onder
– alcoholhoudende drank:
“alcoholhoudende drank als bedoeld in artikel 1 van de Drank- en Horecawet”.
Ingevolge artikel 1.1 van de Drank- en Horecawet wordt onder alcoholhoudende drank verstaan:
“de drank die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor meer dan een half volumeprocent uit alcohol bestaat”.
Naar het oordeel van de Commissie is er in dit geval geen sprake van een reclameboodschap voor een alcoholhoudende drank in de zin
van de Mediawet. In de uiting wordt een EK Thuistap als cadeau aangeboden bij het afsluiten van een drie- of vijfjarig contract bij NLE.
Het bewuste apparaat, de tap, wordt in beeld gebracht, zonder dat daarnaast in de uiting een alcoholhoudende drank wordt getoond
of genoemd of anderszins duidelijk naar een zodanige drank wordt verwezen. Derhalve kan niet worden geoordeeld dat met de
bestreden uiting onmiskenbaar wordt beoogd het publiek te bewegen tot -voor zover hier relevant- het kopen van alcoholhoudende
drank.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.