De bestreden reclame-uiting
Het betreft het aanbod “Stap nu over en krijg de nieuwe iPad gratis” dat via een televisiecommercial en de website www.oxxio.nl wordt gecommuniceerd.
De klacht
De iPad is niet gratis. De iPad hoeft inderdaad niet bij levering betaald te worden, maar wel gedurende het contract van drie jaar via de energierekening.
Het verweer
Adverteerder heeft tegen de klacht gemotiveerd verweer gevoerd. Voor zover nodig voor de beslissing wordt op het verweer in het hiernavolgende ingegaan.
Het oordeel van de Commissie
Op grond van het bepaalde in artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en punt 19 van de bij dit artikel behorende bijlage 1 is het onder alle omstandigheden misleidend om in een reclame een product als ‘gratis’ te omschrijven als de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel te laten bezorgen. In het onderhavige geval wordt nieuwe klanten van Oxxio gratis de nieuwe iPad aangeboden indien zij een driejarig contract voor groene stroom en gas met een vast tarief afsluiten. Bij een dergelijk gecombineerd aanbod betekent de bepaling van punt 19 van bijlage 1 NRC, dat de kosten van het gratis product niet mogen worden terugverdiend door de prijs van het wel te betalen product te verhogen.
Het is de Commissie niet gebleken dat daarvan in dit geval sprake is. Wat er zij van de hoogte van de door Oxxio gehanteerde tarieven in het algemeen, niet is komen vast te staan dat Oxxio met het oog op de gratis iPad-actie haar tarieven heeft verhoogd, om daardoor de kosten van de iPad op de consument te verhalen. De klacht wordt daarom afgewezen.
De beslissing
Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.