De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op www.switchcoach.nl. Daarin staat onder de aanhef:
“Hoeveel kunt u besparen op energie?” onder meer:
“Vergelijk de aanbiedingen van onze leveranciers en bespaar op uw energierekening!”.
Vervolgens kan men in een keuzeveld “uw huidige energieleverancier” aanklikken en daarna kan worden geklikt op een button “Vergelijk tarieven”.
De klacht
Na het klikken op de button “Vergelijk tarieven” op de eerste pagina zag klager op de tweede pagina geen tarieven, maar een invoerveld waarin hij zijn naam en adresgegevens diende in te vullen. Ook bleek dat klager door het invullen van zijn gegevens toestemming gaf aan Switchcoach om eenmalig telefonisch te worden benaderd.
In de uiting staat:
“Hoeveel kunt u besparen op energie?
Vergelijk de aanbiedingen van onze leveranciers en bespaar op uw energierekening!”, maar op de betreffende pagina is geen leverancier, laat staan een tarief te vinden.
Klager vindt de reclame misleidend; hij wil wel zien wat de andere tarieven zijn, maar wil daarover niet telefonisch worden benaderd.
Het verweer
De klacht is gemotiveerd weersproken.
Op het verweer zal worden teruggekomen in het oordeel.
Het oordeel van de Commissie
Naar aanleiding van het desbetreffende verweer stelt de Commissie voorop (1) dat zij voldoende duidelijk acht tegen welke uiting de klacht is gericht en (2) dat deze uiting moet worden aangemerkt als een reclame-uiting in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code.
De klacht betreft een uiting op twee pagina’s van www.switchcoach.nl, waarvan bij de klacht afdrukken zijn overgelegd. Deze uiting is een reclame-uiting, nu daarin, in het openbaar, diensten van verweerder worden aangeprezen, zoals de door verweerder geboden mogelijkheid om aanbiedingen van verschillende energieleveranciers met elkaar te vergelijken en het in de uiting genoemde “gratis en vrijblijvend advies van onze Switchcoach experts”.
Uit het verweer en de vier daarbij overgelegde pagina’s/screenshots van de website Switchcoach.nl maakt de Commissie op dat op die website tarieven van verschillende energieleveranciers met elkaar worden vergeleken, na het invullen van:
– “de huidige energieleverancier” op pagina 1;
– naam en adresgegevens en een telefoonnummer op pagina 2, waarbij op pagina 2 staat: “Ja, door hieronder mijn gegevens in te vullen geef ik Switchcoach toestemming om eenmalig telefonisch contact met mij op te nemen voor een vrijblijvend advies over besparing op mijn energiekosten” en
– gegevens zoals “gezinssamenstelling” en “type woning” op pagina 3.
Door het overleggen van voornoemde screenshots heeft verweerder voldoende aannemelijk gemaakt dat op de website www.switchcoach.nl tarieven kunnen worden vergeleken. Dat men daartoe eerst via zogenaamde stappen op verschillende webpagina’s een aantal (persoonlijke) gegevens dient in te vullen, en dient in te stemmen met eenmalige telefonische benadering door Switchcoach, betekent niet dat ten onrechte op pagina 1 wordt gesteld:
“Hoeveel kunt u besparen op energie?
Vergelijk de aanbiedingen van onze leveranciers en bespaar op uw energierekening!”, en “Vergelijk tarieven”. Deze mogelijkheid tot vergelijken wordt daadwerkelijk op de website geboden, mits aan voornoemde voorwaarden is voldaan. Naar het oordeel van de Commissie staat het verweerder vrij deze voorwaarden aan het aanbod te verbinden en wordt de gemiddelde consument voldoende tijdig op die voorwaarden gewezen.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.