De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in de Volkskrant van 20 oktober 2012 met waarin onder meer staat:
“Deel mee in de wind. Waai naar winddelen.nl
Wil jij je eigen energie opwekken? (…) Zodat je geen last hebt van prijsstijgingen? Dan kun je nu mede-eigenaar worden van een windmolen (…)
Je wekt je eigen stroom op en deelt volop mee in de wind.”
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat in de uiting sprake is van energie als synoniem van elektriciteit. In werkelijkheid is het een zeldzame uitzondering dat op een aansluitadres alleen elektriciteit wordt gebruikt. Vrijwel alle adressen gebruiken ook nog ander bronnen van energie. De adverteerder kan alleen de prijs van elektriciteit beïnvloeden. Op de prijzen van andere bronnen van energie heeft de adverteerder geen wezenlijke invloed. De klant die in gaat op het aanbod in de advertentie heeft dus wel degelijk te maken met prijsstijgingen van energie. Klager acht de uiting daarom misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Niet in het geding is het feit dat de uiting een aanprijzing is van windenergie en niet van andere energiebronnen. Naar het oordeel van de voorzitter is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat met windenergie alleen elektriciteit kan worden opgewekt. Dit wordt bovendien toegelicht door de zin “Je wekt je eigen stroom op en deelt volop mee in de wind”.
Uit de uiting blijkt derhalve voldoende duidelijk dat de zin “Zodat je geen last hebt van prijsstijgingen?” alleen refereert aan prijsstijgingen van elektriciteit en niet aan prijsstijgingen van andere bronnen van energie.
Van misleiding is derhalve geen sprake.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.