a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2012/01098

Datum:

19-02-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

1.

Een aan klager geadresseerde mailing van 26 november 2012 en

2.

Een aan klager gerichte e-mail.

Beide uitingen beginnen met de volgende tekst:

“U heeft een variabele leveringsprijs voor uw energie. Op uw verzoek doen we u een aantrekkelijk aanbod voor een vaste leveringsprijs”.

 

De klacht

 

Gesteld wordt: “Op uw verzoek”. Klager heeft adverteerder echter nooit benaderd of verzocht om hem een aantrekkelijk aanbod te doen.

Vermoedelijk is klager niet de enige klant die op deze grove wijze benaderd is. 

 

Het verweer

 

Klager heeft zich op 30 oktober 2012 naar aanleiding van een door adverteerder verzonden informatieve e-mail over het energieaanbod van DELTA geregistreerd. Hiermee gaf hij te kennen dat hij op de hoogte wilde worden gebracht van de nieuwe leveringstarieven per 1 januari 2013. Ten bewijze hiervan legt adverteerder een aantal stukken over.

Als gevolg van de registratie is de brief van 26 november 2012 met nieuwe leveringstarieven aan klager gezonden, en vervolgens ter herinnering een e-mail met dezelfde boodschap.

Aangezien klager zich heeft aangemeld voor de ontvangst van de brief over de nieuwe leveringstarieven per 1 januari 2013, is de zinsnede “op uw verzoek” juist.

 

De repliek

 

Klager heeft onder meer het volgende meegedeeld.

 

Klager staat inderdaad ingeschreven bij “MIJN DELTA”, echter alleen voor de doorgifte

-indien nodig- van klagers jaareindcijfers en maandvoorschot en om gegevens te veranderen. Klagers inschrijving is nooit bedoeld geweest om DELTA in de gelegenheid te stellen klagers adres, e-mail of telefoonnummer te gebruiken voor acties van DELTA. 

 

Door klager is nooit een hokje aangevinkt om via e-mail of post op de hoogte te worden gehouden van acties van DELTA.

DELTA stelt dat klager op de hoogte wilde worden gebracht van nieuwe leveringsprijzen. Zijns inziens is er echter wel een groot verschil tussen “op de hoogte brengen” en “op mijn verzoek”.

 

De dupliek

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

 

Zoals namens DELTA telefonisch aan klager is meegedeeld, is de bestreden brief alleen toegezonden aan klanten/personen die expliciet door middel van klikken op een button, zoals klager dit heeft gedaan, om zodanige toezending hebben verzocht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Klager heeft niet althans niet voldoende gemotiveerd weersproken dat hij heeft geklikt op de oranje button met de tekst “stuur mij meer informatie”, zoals opgenomen in de bij het verweer in kopie overgelegde “email” met de aanhef “Wilt u zekerheid en gemak”. Onder de bewuste button staat: “Schrijf u nu in en u ontvangt binnenkort als één van de eersten ons aanbod voor de vaste leveringsprijzen per 1 januari 2013. Inschrijven voor ons energie-aanbod kan tot 6 november”.

Dat adverteerder vervolgens in een brief respectievelijk een e-mail aan klager heeft meegedeeld: “Op uw verzoek doen we u een aantrekkelijk aanbod voor een vaste leveringsprijs”, leidt niet tot het oordeel dat de woorden “op uw verzoek” de bestreden uitingen onjuist doen zijn. Deze woorden zijn kennelijk het gevolg van de door klager geuite wens om “meer informatie” te ontvangen.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.  

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken