De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Gaslicht.com.
In de commercial is te zien hoe een gezin naast elkaar op een bank gezeten televisie kijkt. Een ongeveer 12-jarig meisje komt aanlopen met een baksteen in haar hand, en gooit met deze baksteen vervolgens de televisie kapot. De gezinsleden op de bank vertonen hierop geen enkele reactie. De voice-over zegt: “Familie De Wit maakt zich niet druk, aangezien ze elk jaar overstappen van energieleverancier via Gaslicht.com. Zo besparen ze niet alleen 300 euro op hun energierekening, het is ook in drie clicks geregeld. Gaslicht.com, de onafhankelijke energievergelijker.” Tijdens het uitspreken van deze tekst is te zien dat de vader van het gezin op de website van Gaslicht.com de “top 5 goedkoopste energiepakketten” bekijkt en de moeder een nieuw televisietoestel uit de doos haalt.
De klacht
De reclame straalt agressie uit, alsof het normaal is dat een jong meisje (of wie dan ook) een baksteen door de televisie gooit.
Het verweer
Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Op het verweer wordt ingegaan in het oordeel.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de commercial in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de toetsing van een reclame-uiting aan criteria als de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat.
Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de bestreden televisiecommercial niet ontoelaatbaar is. Met de commercial wordt, aldus adverteerder, de boodschap overgebracht dat het niet jaarlijks overstappen op een andere energieleverancier een net zo vreemde vorm van geldverspilling is als het opzettelijk vernielen van de televisie. Naar het oordeel van de Commissie wordt in de commercial een duidelijk onrealistische situatie getoond, die door de gemiddelde consument als zodanig zal worden herkend. Hoewel het gooien van een baksteen naar een televisie op zichzelf genomen als een agressieve daad kan worden opgevat, is door de duidelijk absurde wijze waarop een en ander in beeld is gebracht geen sprake van een agressieve uitstraling van de commercial. Door dit absurde karakter van de uiting bestaat naar het oordeel van de Commissie evenmin gevaar voor navolging van het door de dochter vertoonde gedrag.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.