De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
a.
Een aan klager geadresseerde brief van 3 oktober 2014. Daarin staat onder het kopje
“Welkom-terug-aanbod met 3 jaar lang 30% korting op stroom” onder meer:
Kiest u opnieuw voor Essent, dan krijgt u 3 jaar Groene Stroom & Gas Zeker met maar liefst 30% korting op uw leveringstarief en vastrecht voor stroom”.
Onderaan de brief staat onder meer:
“Ga direct naar essent.nl/kortingsactie of bel 0900 9250*”.
De asterisk verwijst naar de mededeling: “€ 0,35 per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten”.
b.
Een uiting op www.essent.nl/kortingsactie betreffende:
“Welkom-terug-aanbod
3 jaar lang 30% korting op stroom”.
De uiting is in kopie aan deze uitspraak gehecht.
De klacht
De klacht kan als volgt worden samengevat.
Het aanbod in de brief betreft 3 jaar lang 30% korting op het “leveringstarief én vastrecht voor stroom”. Verdere voorwaarden en informatie ontbreken in de brief. Klager keek vervolgens naar www.essent.nl/kortingsactie. De webpagina waarop klager terecht kwam, bevat geen voorwaarden of tarieven, maar wel direct een aanmeldformulier. Voorwaarden zijn niet duidelijk weergegeven, alleen onder het kopje “voorwaarden” onderaan de invoervelden voor de gegevens van de klant. Klikt men op deze voorwaarden, dan zijn er geen tarieven vermeld. Er wordt wel naar tarieven gelinkt. Na klikken op “tarieven” kwam klager op een nieuwe pagina, waarop verschillende contracten worden aangeboden. Hierdoor is niet direct duidelijk op welk contract het aanbod betrekking heeft.
Eén van de aangeboden contracten is “3 jaar Groene Stroom en Gas met 30% korting op stroom”. Wie dit aanbod selecteert, ziet geen 30% korting, maar de normale tarieven zonder korting. Naar de mening van klager dient degene die een contract aanbiedt, de betreffende tarieven en voorwaarden te vermelden.
Na het indienen van een klacht bij Essent, deelde een medewerkster van Essent klager telefonisch mee dat de website geen tarieven bevat, en dat die er ook niet komen; de korting wordt pas aan het einde van het jaar in mindering gebracht, en om die reden hoeft de korting niet in de tarieven te worden opgenomen, aldus de medewerkster. Desgevraagd verstrekte zij de tarieven telefonisch aan klager.
Juist is dat een korting pas aan het einde van het jaar wordt verwerkt, namelijk tijdens de jaarafrekening; het maandbedrag betreft slechts een voorschot. Toch hoort een energieleverancier de voorwaarden van een contract, inclusief tarieven en korting vooraf te communiceren. Naar de mening van klager misleidt Essent klanten.
Door de mededeling “Ga direct naar essent.nl/kortingsactie of bel 0900 9250*”, meer in het bijzonder het woord “of” wordt gesuggereerd dat via deze bronnen dezelfde informatie kan worden verkregen. Via het telefoonnummer kan men echter meer informatie (de tarieven) over het aanbod krijgen dan via de website.
Het verweer
Namens adverteerder is gemotiveerd verweer gevoerd. Daarbij zijn screenshots overgelegd die men aantreft indien men naar www.essent.nl/kortingsactie gaat, aldus adverteerder. Op het verweer zal, voor zover van belang, worden teruggekomen in het oordeel.
Het oordeel van de Commissie
Met betrekking tot de verschillende uitingen overweegt de Commissie het volgende.
Ad a.
Onder het kopje “Welkom-terug-aanbod met 3 jaar lang 30% korting op stroom” staat voldoende duidelijk wat dit aanbod inhoudt, namelijk: “Kiest u opnieuw voor Essent, dan krijgt u 3 jaar Groene Stroom & Gas Zeker met maar liefst 30% korting op uw leveringstarief en vastrecht voor stroom” en “Daarnaast heeft u 3 jaar lang de zekerheid van scherpe, vaste leveringstarieven en dus geen last van prijsstijgingen”. Duidelijk is op welk contract het kortingsaanbod betrekking heeft. Teneinde verdere informatie te verkrijgen wordt aan de geadresseerde meegedeeld:
“Kijk voor de actie en voorwaarden op essent.nl/kortingsactie of bel 0900 9250*”.
Gelet op het bovenstaande acht de Commissie klagers stelling “Verdere voorwaarden en informatie in de brief ontbreken in de brief” ongegrond.
Ad b.
De Commissie heeft kennis genomen van de inhoud van de in het verweer opgenomen screenshots van de website www.essent.nl/kortingsactie.
De Commissie stelt vast dat uit die screenshots voldoende duidelijk valt op te maken dat de actie betrekking heeft op het contract “3 jaar Groene Stroom & Gas Zeker”. Dit staat in het eerste screenshot onder het kopje:
“Welkom-terug-aanbod
3 jaar lang 30% korting op stroom”.
Voorts wordt onder het kopje “voorwaarden” -in de vorm van links- verwezen naar “voorwaarden”, “actievoorwaarden” en “tarieven”. Aldus is duidelijk dat er voorwaarden van toepassing zijn en wordt de mogelijkheid geboden deze voorwaarden te raadplegen. Met deze “voorwaarden”, “actievoorwaarden” en “tarieven” dient men zich “akkoord” te verklaren, alvorens men zich aanmeldt voor de kortingsactie. In de “actievoorwaarden”, waarvan ook een screenshot is overgelegd, staat dat de “30% korting op het leveringstarief en vastrecht van stroom” wordt verrekend “op uw jaarrekening”. In de actievoorwaarden wordt voor “De tarieven” verwezen naar www.essent.nl/tarieven”.
Ook van “De tarieven” zijn screenshots overgelegd. Ten aanzien van de weergave van de prijs van het in het kader van de kortingsactie aangeboden product overweegt de Commissie het volgende.
De Commissie stelt voorop dat de uiting op de website dient te worden aangemerkt als een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand als bedoeld in artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Ingevolge artikel 8.4 aanhef en onder i NRC dient, voor zover hier van belang, op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende essentiële informatie te worden verstrekt:
“de totale prijs van de zaken of diensten”.
De onderhavige kortingsactie heeft betrekking op het contract “3 jaar Groene Stroom & Gas Zeker”. De totale prijs van dit product wordt naar het oordeel van de Commissie niet op voldoende duidelijke wijze kenbaar gemaakt. Om van de totale prijs kennis te nemen, dient de consument eerst een selectie te maken uit alle op de website www.essent.nl vermelde tarieven, zowel voor stroom als voor gas, en voor verschillende looptijden. In zoverre acht de Commissie de wijze waarop de informatie over de totale prijs op de website wordt verstrekt niet voldoende duidelijk als bedoeld in artikel 8.4 aanhef en onder i NRC. Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van hetgeen hiervoor is overwogen onder Ad b, ten aanzien van de tarieven, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.