De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van Nuon in het Noordhollands Dagblad. In de bestreden uiting staat onder meer: “Korting tot 25% zolang u klant blijft. Speciaal voor klanten die blijven introduceren wij: Nuon Blijven Loont. Meld u aan op nuon.nl”. “Jaarlijks oplopende korting tot 25% (…) “Blijven loont, een jaarlijks oplopende korting op stroom tot 25%. Zolang u klant blijft”. “Bent u klant bij Nuon? Dan ontvangt u meteen 10% korting op het leveringstarief van uw stroom. Daar komt elk jaar extra korting bij, tot u een blijvend voordeel heeft van 25%”.”Nog geen klant bij Nuon? Kijk op nuon.nl”.
De klacht
In de bestreden uiting staat onder meer vermeld dat Nuon een oplopende korting aanbiedt aan bestaande klanten die bij Nuon blijven. Klager meent dat de uiting misleidend is nu hierin geen melding wordt gemaakt van de voorwaarden die van toepassing zijn. Pas toen klager was ingelogd op de site van Nuon, ontdekte hij dat alleen klanten die zowel stroom als gas afnemen voor de korting in aanmerking komen.
Het verweer
Begin dit jaar heeft Nuon in een grootschalige campagne aan mensen gevraagd: “wat mogen wij voor u veranderen?” Klanten gaven daarop onder andere aan: “beloon klanten die blijven”. Naar aanleiding hiervan is Nuon begonnen met een nieuwe propositie op haar standaard energie product. Dit wordt uitgedragen in onze campagne “Nuon Blijven Loont”. Zoals gebruikelijk in marketing campagnes wordt de consument via verschillende ‘short copy’ media, waaronder de onderhavige dagbladadvertentie naar www.nuon.nl geleid waar informatie wordt gegeven over de campagne van “Nuon Blijven Loont” en het bijbehorende product. Via deze pagina komt de bezoeker op www.nuon.nl/energie/blijven-loont/, waar volledige uitleg wordt gegeven over “Nuon Blijven Loont” en de voorwaarden die daarop van toepassing zijn. Onder het kopje “Wanneer kunt u geen gebruik maken van Nuon Blijven Loont?” wordt aangegeven dat het in sommige situaties niet mogelijk is om gebruik te maken van “Nuon Blijven Loont”. Daaronder staat een link “bekijk in welke situaties u zich niet kunt aanmelden”. Indien men daarop klikt wordt een scherm geopend waarin wordt uitgelegd dat “Nuon Blijven Loont” niet kan worden afgesloten door klanten die of alleen gas of alleen elektriciteit afnemen bij Nuon. De gemiddelde consument verwacht dat bij uitingen zoals “korting tot 25% zolang u klant blijft”, (actie)voorwaarden horen. Het is evident dat deze voorwaarden niet allemaal in een dagbladadvertentie kunnen worden getoond, althans niet zonder concessies te doen aan de duidelijkheid en leesbaarheid van de advertentie. In de bestreden uiting worden zowel klanten als niet-klanten van Nuon opgeroepen om naar de website van Nuon te gaan voor meer informatie. Voordat een consument een contract kan afsluiten wordt hij er op verschillende manieren op gewezen dat er voorwaarden aan “Nuon Blijven Loont” zijn verbonden en hoe deze voorwaarden luiden. Er is volgens Nuon geen sprake van een situatie waarin een gemiddelde consument een besluit tot een transactie zou kunnen nemen dat hij anders niet had genomen.
Het oordeel van de Commissie
1. Klager acht de reclame-uiting misleidend nu bestaande klanten van Nuon zouden kunnen denken dat ze in aanmerking komen voor “Nuon Blijven Loont”, terwijl zich hiervoor slechts klanten kunnen aanmelden die zowel gas als stroom afnemen bij Nuon.
2. Niet in geschil is dat afname van zowel gas als stroom een voorwaarde is om in aanmerking te komen voor “Nuon Blijven Loont”. De Commissie is met klager van oordeel dat dit niet, althans onvoldoende duidelijk uit de bestreden uiting blijkt, waardoor de gemiddelde consument zou kunnen menen dat hij – ook indien hij slechts een van beide producten afneemt – in aanmerking kan komen voor “Nuon Blijven Loont”. De Commissie acht de voorwaarde dat men beide producten dient af te nemen een wezenlijke beperking van “Nuon Blijven Loont” en is om die reden van oordeel dat dit voldoende duidelijk uit de uiting zelf had moeten blijken. Het onderhavige medium (een groot formaat dagbladadvertentie) biedt daartoe voldoende ruimte.
3. Gelet op het vorenstaande oordeelt de Commissie dat sprake is van het te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Nu de reclame-uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
4. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt Nuon aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.