De bestreden reclame-uiting
Het betreft een banner van Nuon op de website www.buienradar.nl waarop is vermeld: “Nuon Blijven Loont, Speciaal voor klanten die blijven!” Vervolgens een button met daarop de tekst: “Meld u nu aan” en rechts daarvan het logo van Nuon.
De klacht
Klager is al heel lang een trouwe klant bij Nuon, maar hij komt niet in aanmerking voor de kortingsactie “Nuon Blijven Loont” omdat hij slechts stroom bij Nuon afneemt en geen gas. Nuon heeft nagelaten om dit te vermelden in de banner. Pas toen klager de website van Nuon bezocht werd hem duidelijk dat de korting slechts ziet op klanten die zowel stroom als gas afnemen. Klager vindt de uiting misleidend.
Het verweer
Begin dit jaar heeft Nuon in een grootschalige campagne aan mensen gevraagd: “wat mogen wij voor u veranderen?” Klanten gaven daarop onder andere aan: “beloon klanten die blijven”. Naar aanleiding hiervan is Nuon begonnen met een nieuwe propositie op haar standaard energie product. Dit wordt uitgedragen in onze campagne “Nuon Blijven Loont”. Zoals gebruikelijk in marketing campagnes wordt de consument via verschillende ‘short copy’ media, waaronder de bestreden reclame-uiting naar www.nuon.nl/energie/blijven-loont/ geleid, waar volledige uitleg wordt gegeven over Nuon Blijven Loont en de voorwaarden die daarop van toepassing zijn. Onder het kopje “korting op stroom” wordt uitgelegd dat de korting alleen wordt gegeven als men zowel elektriciteit als gas afneemt van Nuon. Onder het kopje “Wanneer kunt u geen gebruik maken van Nuon Blijven Loont?” wordt aangegeven dat het in sommige situaties niet mogelijk is om gebruik te maken van “Nuon Blijven Loont”. Daaronder staat een link “bekijk in welke situaties u zich niet kunt aanmelden”. Indien men daarop klikt wordt een scherm geopend waarin wordt uitgelegd dat “Nuon Blijven Loont” niet kan worden afgesloten door klanten die alleen gas of alleen elektriciteit afnemen van Nuon. De gemiddelde consument verwacht dat bij uitingen als de onderhavige, (actie)voorwaarden horen. Het is evident dat deze voorwaarden niet allemaal in een banner kunnen worden getoond, althans niet zonder concessies te doen aan de duidelijkheid en leesbaarheid van de advertentie. Een banner is een medium dat weinig ruimte biedt voor uitgebreide uitleg en kan meer worden gezien als een oproep aan de consument om door te klikken voor meer informatie. Indien de consument op de banner klikt wordt hij doorgeleid naar www.nuon.nl waarop alle informatie over “Nuon Blijven Loont”, beschikbaar is. Voordat een consument een contract kan afsluiten wordt hij er op verschillende manieren op gewezen dat er voorwaarden aan “Nuon Blijven Loont” zijn verbonden en hoe deze voorwaarden luiden. Er is volgens Nuon geen sprake van een situatie waarin een gemiddelde consument een besluit tot een transactie zou kunnen nemen dat hij anders niet had genomen.
Het oordeel van de Commissie
1. Klager acht de reclame-uiting misleidend nu bestaande klanten van Nuon zouden kunnen denken dat ze in aanmerking komen voor “Nuon Blijven Loont”, terwijl zich hiervoor slechts klanten kunnen aanmelden die zowel gas als stroom afnemen bij Nuon.
2. Niet in geschil is dat afname van zowel gas als stroom een voorwaarde is om in aanmerking te komen voor “Nuon Blijven Loont”. Hoewel op zich juist is dat, zoals Nuon heeft aangevoerd, in een banner onmogelijk alle (actie)voorwaarden van “Nuon Blijven Loont” kunnen worden vermeld, is de Commissie van oordeel dat de voorwaarde dat men zich slechts kan aanmelden indien zowel gas als stroom wordt afgenomen, een wezenlijke beperking is van “Nuon Blijven Loont” zodat dit reeds voldoende duidelijk uit de uiting zelf had moeten blijken en niet kan worden volstaan met slechts een algemene verwijzing naar de website. Het onderhavige medium (een banner op internet) biedt weliswaar beperkingen, maar de Commissie acht deze niet van dien aard dat niet reeds in de banner deze informatie zou kunnen worden vermeld.
3. Gelet op het vorenstaande oordeelt de Commissie dat sprake is van het te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Nu de reclame-uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
4. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt Nuon aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.