De bestreden reclame-uitingen
Televisiecommercial 1
Het betreft een televisiecommercial voor “Nuon Blijven Loont”. In beeld verschijnt een grafiek waarop is te zien dat de consument met de kortingsactie “Nuon Blijven Loont” jaarlijks een oplopende korting op stroom ontvangt van 5%, tot maximaal 25%, terwijl de voice-over zegt: “Met Nuon blijven loont ontvangt u een jaarlijks oplopende korting op stroom tot 25%, zolang u klant blijft. Meld u aan op Nuon.nl”. Aan het einde van de televisiecommercial komt linksonder in beeld: Meld u aan op Nuon.nl.
Televisiecommercial 2
Het betreft een televisiecommercial voor “Nuon Blijven Loont” waarin een jonge man en vrouw worden getoond die zich bevinden in het uitgaansleven. Vervolgens zegt de voice-over: “Met energie kan je een relatie starten. Vervolgens komt een man in beeld die aan het hardlopen is met zijn hond. De voice-over zegt: “een relatie laten bloeien”, Tot slot ziet men een ouder echtpaar in beeld dat samen foto’s aan het maken is en de voice-over zegt: “Samen blijven dat levert uiteindelijk het meeste op. Daarom introduceren we: “Nuon Blijven Loont”, een korting voor klanten die blijven. Wat mogen we nog meer voor u veranderen?” In beeld verschijnt een kader met daarin de tekst: “Nuon Blijven Loont. Korting voor klanten die blijven”.
Radiocommercial
Het betreft een radiocommercial voor “Nuon Blijven Loont” waarin het volgende wordt gezegd: “Bent u klant bij Nuon? Speciaal voor u hebben wij een korting voor klanten die blijven. Met “Nuon Blijven Loont” ontvangt u een jaarlijks oplopende korting op stroom tot 25%, zolang u klant blijft. Want samen blijven levert uiteindelijk het meeste op. Meld u aan voor “Blijven Loont” op Nuon.nl”.
De klacht
In de bestreden uitingen wordt niet vermeld dat de consument zowel gas als stroom moet afnemen om voor “Nuon Blijven Loont” in aanmerking te komen en voorts blijkt “Nuon Blijven Loont” pas in te gaan na de einddatum van een bestaand contract.
Het verweer
Begin dit jaar heeft Nuon in een grootschalige campagne aan mensen gevraagd: “wat mogen wij voor u veranderen?” Klanten gaven daarop onder andere aan: “beloon klanten die blijven”. Naar aanleiding hiervan is Nuon begonnen met een nieuwe propositie op haar standaard energie product. Dit wordt uitgedragen in onze campagne “Nuon Blijven Loont”. Zoals gebruikelijk in marketing campagnes wordt de consument via verschillende ‘short copy’ media, waaronder de onderhavige radio- en televisiecommercials naar www.nuon.nl geleid waar informatie wordt gegeven over de campagne “Nuon Blijven Loont” en het bijbehorende product. Via deze pagina komt de bezoeker op www.nuon.nl/energie/blijven-loont/, waar volledige uitleg wordt gegeven over “Nuon Blijven Loont” en de voorwaarden die daarop van toepassing zijn. Onder het kopje “Wanneer kunt u geen gebruik maken van Nuon Blijven Loont?” staat aangegeven dat het in sommige situaties niet mogelijk is om gebruik te maken van “Nuon Blijven Loont”. Daaronder staat een link “bekijk in welke situaties u zich niet kunt aanmelden”. Indien men daarop klikt wordt een scherm geopend waarin wordt uitgelegd dat “Nuon Blijven Loont” niet kan worden afgesloten door klanten die alleen gas of alleen elektriciteit afnemen van Nuon. Voorts wordt op deze link vermeld dat “Nuon Blijven Loont” niet kan worden afgesloten door klanten die nog een (lopend) contract voor bepaalde tijd hebben met Nuon. Deze klanten zijn met Nuon overeengekomen dat Nuon gedurende een vaste periode aan hen elektriciteit en/of gas levert tegen een vast leveringstarief. Deze klanten hebben gekozen voor de zekerheid van een vaste prijs om geen last te hebben van prijsstijgingen. Nuon heeft voor deze klanten reeds elektriciteit en/of gas ingekocht en dus kosten gemaakt. Het contract dat deze klanten met Nuon zijn aangegaan, dient dan ook eerst te worden uitgediend. De gemiddelde consument verwacht dat bij uitingen zoals “korting tot 25% zolang u klant blijft”, (actie)voorwaarden horen. Het is evident dat deze voorwaarden niet allemaal in een radio- en een televisiecommercial kunnen worden genoemd, althans niet zonder concessies te doen aan de duidelijkheid en leesbaarheid van de commercials. Er is volgens Nuon geen sprake van een situatie waarin een gemiddelde consument een besluit tot een transactie zou kunnen nemen dat hij anders niet had genomen.
Het oordeel van de Commissie
1. Klager acht de reclame-uitingen allereerst misleidend omdat alle bestaande klanten van Nuon zouden kunnen denken dat ze in aanmerking komen voor de kortingsactie “Nuon Blijven Loont”, terwijl zich hiervoor slechts klanten kunnen aanmelden die zowel gas als stroom afnemen bij Nuon.
2. Niet in geschil is dat afname van zowel gas als stroom een voorwaarde is om in aanmerking te komen voor “Nuon Blijven Loont”. Deze door Nuon gestelde voorwaarde is een wezenlijke beperking van “Nuon Blijven Loont” zodat dit voldoende duidelijk uit de uitingen zelf had moeten blijken en niet kan worden volstaan met slechts algemene verwijzingen naar de website. De onderhavige media (radio- en televisiecommercial(s)) bieden weliswaar beperkingen, maar de Commissie acht deze niet van dien aard dat niet reeds in de commercials zelf deze informatie zou kunnen worden vermeld.
3. Gelet op het vorenstaande oordeelt de Commissie dat sprake is van het te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Nu de reclame-uitingen de gemiddelde consument er bovendien toe kunnen brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
4. Voorts acht klager de uitingen misleidend omdat klanten met een contract voor bepaalde tijd zich pas kunnen aanmelden voor “Nuon Blijven Loont” indien hun huidige contract met Nuon is geëindigd.
5. De Commissie is van oordeel dat uit de reclame-uitingen voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk blijkt dat de campagne “Nuon Blijven Loont” zich richt op consumenten die reeds klant zijn bij Nuon en die voor de keuze staan om of klant van Nuon te blijven of over te stappen naar een andere energieleverancier. Derhalve zal deze consument begrijpen dat de uitingen niet zijn bedoeld voor klanten met een contract voor bepaalde tijd dat voorlopig nog niet zal eindigen, zodat van misleiding geen sprake is.
6. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht op grond van hetgeen onder 2 en 3 is overwogen de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt Nuon aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.