a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2014/00931

Datum:

16-01-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame. Daarin zegt de voice-over:

“Dit is een slimme energiemeter.

Vanaf 1 januari 2015 wordt bij alle Nederlandse huishoudens zo’n nieuwe meter geïnstalleerd.

Dus ook bij jou.

Maar is zo’n meter van zichzelf al slim? Nee.

Daarom is er nu: de Anna-inzicht-app.

Voor écht inzicht in je energieverbruik.

Download ‘m nu.

Gratis, voor alle Nederlanders.

Kom erbij”.

De klacht

De klacht kan als volgt worden samengevat.

Gesteld wordt:

“Vanaf 1 januari 2015 wordt bij alle Nederlandse huishoudens zo’n nieuwe meter geïnstalleerd”. Hierdoor wordt gesuggereerd dat men verplicht is een dergelijke meter te laten installeren. Navraag wijst echter uit dat een zodanige verplichting niet bestaat.

Door de onjuiste suggestie dat een nieuwe meter moet worden geïnstalleerd, wordt ook ten onrechte de indruk gewekt dat de Anna-inzicht-app noodzakelijk is.

 

 

Het verweer

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

De gesproken tekst van de commercial sluit naadloos aan op de berichtgeving in de media waarin alle huishoudens in Nederland al vanaf 2011 worden geïnformeerd over de komst en uitrol van de slimme meter per 1 januari 2015. Dit is een (nieuw soort) energiemeter die door de netbeheerder op afstand uitgelezen kan worden.

Adverteerder begrijpt de klacht aldus dat klager de uiting in strijd acht met de artikelen 2 (waarheid) en 8 (misleiding) van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Ad artikel 2 NRC.

Adverteerder legt enkele berichten uit de media betreffende de slimme meter over. Blijkens de inhoud daarvan wordt de consument al sinds 2011 zorgvuldig geïnformeerd over de installatie en uitrol van de slimme meter in Nederland. Adverteerder haalt een aantal tekstgedeelten uit de berichten aan. Daarin staat onder meer:

“U bent niet verplicht de slimme meter te accepteren” en “U hebt het recht een slimme meter te weigeren”.

In de commercial wordt op geen enkele wijze de indruk gewekt dat iedereen in Nederland verplicht is om een slimme meter te laten installeren. Ook uit de woorden “wordt geïnstalleerd” vloeit geen verplichting voort”.

De bewoordingen van de commercial zijn in lijn met de berichten over dit onderwerp in de media. Het lijdt geen twijfel dat de gemiddelde consument goed bekend is met

het onderwerp (feit van algemene bekendheid), waaronder de mogelijkheid de meter te weigeren. Overigens is er sprake van reclame, waarbij uitspraken niet al te letterlijk moeten worden genomen. Voorts heeft adverteerder geen vergelijkbare reacties van consumenten ontvangen.

Het strekt te ver om te verlangen dat in een televisiecommercial nog uitgebreider uiteen wordt gezet wat de voorwaarden zijn voor plaatsing van een slimme energiemeter, terwijl deze informatie niets van doen heeft met het gratis product dat in dit geval onder de aandacht van het publiek wordt gebracht.

Ad artikel 8 NRC.

Voor zover klager ervan uit gaat dat de uiting gepaard gaat met onjuiste/onduidelijke informatie ten aanzien van de noodzaak van de Anna-inzicht app en de gemiddelde consument ertoe brengt een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, merkt adverteerder op dat daarvan evident geen sprake is.

De in de uiting verstrekte informatie is in lijn met de berichtgeving over de uitrol van de meter en in de uiting ligt niet een noodzaak tot downloaden van de app besloten.

De mondelinge behandeling

De heer Veldman heeft het standpunt van adverteerder nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

Zoals adverteerder onder verwijzing naar diverse berichten in de media heeft meegedeeld, wordt de “slimme energiemeter” per 1 januari 2015 in principe bij alle Nederlandse huishoudens geïnstalleerd, maar kan men deze meter ook weigeren. In zoverre zijn de mededelingen “Vanaf 1 januari 2015 wordt bij alle Nederlandse huishoudens zo’n nieuwe meter geïnstalleerd. Dus ook bij jou” strikt genomen onjuist. Dit betekent echter niet dat de bestreden televisiereclame om die reden in strijd is met de Nederlandse Reclame Code. In dit verband overweegt de Commissie het volgende. Het onderwerp van de uiting is niet zozeer het installeren van de meter, maar veeleer de Anna-inzicht-app, die men kan gebruiken na installatie van de meter. Voorts wordt in de uiting niet gesuggereerd dat men genoodzaakt is de Anna-inzicht-app te downloaden. Er wordt gewezen op de mogelijkheid om deze app te downloaden, ervan uitgaande dat een nieuwe energiemeter is geïnstalleerd, hetgeen in beginsel vanaf 1 januari 2015 in alle Nederlandse huishoudens het geval kan zijn.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken